treść serwisu

14 lutego 1950 w Nicei | Le 14 février 1950 à Nice

obraz

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Ogromny obraz Gérarda Singera należy do najbardziej niezwykłych w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie. Jego autor, pochodzący z zamieszkałej w Paryżu żydowskiej rodziny o polsko-rumuńskich korzeniach, debiutował w wieku ośmiu lat (1937). Po zajęciu Paryża przez hitlerowców rodzina Singerów wyjechała na południe Francji zdobyte przez Włochów, gdzie Gérard rozpoczął naukę w nicejskim liceum. Straciwszy babcię, wywiezioną do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, młodzieniec zbliżył się do lewicujących kręgów antyfaszystowskich i wstąpił do francuskiego ruchu oporu. Po wyzwoleniu Paryża, w 1944 roku zapisał się do prywatnej Académie de la Grande Chaumière, zaś rok później do pracowni rzeźby i fresku Pierre-Henriego Ducosa de la Haille w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jednocześnie został członkiem Francuskiej Partii Komunistycznej i wielką nadzieją redaktora jej wydawnictw, Louisa Aragona. Podobnie jak surrealistyczny poeta w latach trzydziestych XX wieku, Singer przyjął teraz metodę realizmu socjalistycznego, adaptując do niej rozwiązania formalne wielkich panneaux w stylu art déco, wyniesione z atelier swojego mistrza. Widać to zwłaszcza w obrazie 14 lutego 1950 roku w Nicei, stanowiącym w zamyśle Singera współczesny odpowiednik salonowego gatunku malarstwa historycznego. Tematem były wydarzenia z tytułowego dnia, kiedy w południowofrancuskim porcie podczas antyrządowych strajków robotnicy zatopili broń, mającą służyć kapitalistycznej racji stanu w zimnowojennych sporach. Monumentalne malowidło stało się przedmiotem sporów w kraju, zaś w 1952 roku wzięło udział w wystawie plastyki francuskiej w warszawskiej Zachęcie. Zakupione przez polskie Ministerstwo Kultury, trafiło do Muzeum Pomorza Zachodniego, gdzie zajęło centralne miejsce w galerii sztuki współczesnej. Skomplikowane losy obrazu w kontekście epoki przywołano na wystawie Daleko od Moskwy. Gérard Singer i sztuka zaangażowana, pokazywanej w Muzeum Narodowym w Szczecinie w 2016 roku, oraz w towarzyszących jej publikacjach.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura, napis: na recto u dołu z prawej; le 14 février 1950 à Nice | Gérard Singer | 1950 1951

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Singer Gérard (1929–2007)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 350 cm, szerokość: 440 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

między 1950 — 1951

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Paryż (Europa; Francja; Île-de-France)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/677

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd