Antaba w kształcie głowy lwa
około 1340 — 1344
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Przedstawienie Ukrzyżowanego jako Chrystusa żywego, z otwartymi oczami, bez widocznych oznak męki i cierpienia, często z koroną królewską na głowie, jest charakterystyczne dla sztuki romańskiej. Wizerunek podkreśla aspekt zwycięstwa nad śmiercią i grzechem, a także triumfu kościoła chrześcijańskiego. W sztuce gotyckiej ten typ przedstawienia został zastąpiony wizerunkiem zmarłego lub umierającego na krzyżu Jezusa z koroną cierniową na głowie.
Figurka Chrystusa nazywana Pasyjką pierwotnie umocowana była do krzyża, o czym świadczą otwory w dłoni i w oczku pod stopami. Reprezentuje popularny w okresie romańskim typ niewielkiego krucyfiksu, wykształcony pod koniec XI wieku wraz z rozwojem praktyk liturgicznych kościoła chrześcijańskiego. Ze względu na naczelne znaczenie krzyża wśród symboli chrześcijańskich, tego typu krucyfiksy stanowiły podstawowe wyposażenie kościołów stawiane na ołtarzach. Używano ich do czynienia gestów we wszystkich obrzędach liturgicznych. Romańskie krucyfiksy ołtarzowe osadzane na drzewcu funkcjonowały również jako krzyże noszone podczas procesji. Wiele z nich pełniło także rolę relikwiarzy.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 12 cm, szerokość: 7 cm
Rodzaj obiektu
sprzęt liturgiczny, rzeźba, przedmiot sakralny
Technika
grawerowanie, odlew
Tworzywo / materiał
brąz
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1340 — 1344
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1260
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1330 — 1340
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna