Stanisław Sierakowski
Fotografia
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowa czarka na niskiej stopie, dekorowana w typie famille rose. Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735).
Dekoracja czarki prezentuje scenki rodzajowe rozgrywające się na tle schematycznie zaznaczonych chińskich przedstawień pejzażowych. Pierwszoplanowe sceny figuralne zostały umieszczone naprzeciwlegle. Wewnętrzną krawędź czarki obiega ciągły ornament geometryczny o motywie stylizowanej rozetki, ujęty czarnymi pierścieniami. Na dnie naczynka znajduje się namalowany naszkliwnie znak.
Przypuszczalnie czarka ta zdobiła dawne Pokoje Chińskie na piętrze korpusu pałacu, zaprojektowane i zaaranżowane przez Stanisława Kostkę Potockiego. W kolekcji wilanowskiej zachowała się jeszcze jedna analogiczna czarka.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4,2 cm, szerokość: 7,5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1950 — 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna