Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Mosiężny ogrzewacz do rąk o kształcie prostopadłościanu z zaokrąglonymi krawędziami. Do krótszych boków przedmiotu przytwierdzono ruchomy pałąk o przekroju prostokątnym z wyoblonymi krawędziami. W górnej części ogrzewacza umieszczono zdejmowaną ażurową pokrywę. Ażur w postaci romboidalnej siateczki urozmaicają okręgi umieszczone pośrodku i w narożach wieczka. Do korpusu naczynia wkładano rozżarzone węgle, co pozwalało na stopniowe uwalnianie ciepła.
Przedmiot ten służył do ogrzewania rąk w chłodniejszych okresach roku. Był zawsze obecny w zamożniejszych domach. Zwykle ogrzewacze były traktowane jako przedmioty osobisty. Mogły być chowane w obszernym chińskim stroju lub noszone w dłoni. Większe kładziono niekiedy na biurkach. Miały one szczególne zastosowanie i znaczenie dla chińskich uczonych, którzy prowadzili siedzący tryb życia studiując i tworząc przy swoich biurkach. Z tego powodu ogrzewacz do rąk stanowił stały element wyposażenia miejsca pracy uczonego. Spowodowało to również, że ogrzewacz były zdobione, i stawały się dziełem sztuki.
Ogrzewacz do rąk był elementem wyposażenia amfiladowo połączonych pomieszczeń tworzących dawne Pokoje Chińskie. Zostały one zaprojektowane i zaaranżowane przez Stanisława Kostkę Potockiego, z wystrojem uzupełnianym również przez jego potomnych.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 12,0 cm, szerokość: 19,5 cm
Technika
odlew
Tworzywo / materiał
mosiądz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna