
Topór z poroża
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika
Litografia ukazuje wzniesioną w 1851 roku na zlecenie Fryderyka Wilhelma IV (1840-1861) bramę triumfalną, która jest równocześnie wejściem do położonej na wzgórzu oszklonej winnicy, zlokalizowanej w północno-wschodniej części parku Sanssouci. Sanssouci to kompleks rezydencjonalno-parkowy królów pruskich, znajdujący się w Poczdamie, nad rzeką Hawelą, ok. 35 kilometrów na zachód od Berlina, w Brandenburgii. Swą nazwę (z języka fr. sans souci – „bez troski”) zawdzięcza letniemu pałacykowi Fryderyka II Wielkiego (lata panowania 1740-1786), który stanowi najważniejszy punkt całego założenia. Pierwotnie, na łagodnych wzgórzach o zboczach schodzących ku rzece, Fryderyk II zlecił założenie winnic. Już w 1745 roku zbudowano nad nimi niewielki pałac w stylu rokokowym. Autorem projektu, powstałego przy udziale samego króla, był nadworny architekt Georg Wenzeslaus Knobelsdorf (1699-1753). Od tego momentu rozpoczęło się również systematyczne rozbudowywanie parku Sanssouci o nowe budynki, pawilony oraz części ogrodu, czego świadectwem jest m.in. ukazana na litografii brama triumfalna, prowadząca do części nazwanej Weinzerberg (wzgórze winiarza). Znaczącym okresem w dziejach Sanssouci były lata aktywności pretendenta do tronu, a następnie króla Prus, Fryderyka Wilhelma IV. Na jego zlecenie działali m.in. ogrodnik, Peter Joseph Lenné oraz architekci: Karl Friedrich Schinkel (1781-1841), Friedrich Ludwig Persius (1803-1845), autorzy przekształceń architektoniczno-ogrodowych w duchu italianizującym (zbudowane zostały m.in. rzymskie łaźnie [K.F. Schinkel], pałacyk Charlottenhof [K.F. Schinkel i F.L. Persius], utworzone ogrody: rajski oraz sycylijski [P.J. Lenné]). W tym czasie powstał również omawiany łuk-wejście, według projektu Friedricha Augusta Stülera (1800-1865) i Ludwiga Ferdinanda Hessego (1795-1876). Prezentowana chromolitografia (litografia z nakładanym kolorem) należy do zbioru ośmiu widoków parku Sanssouci, drukowanego według akwareli autorstwa Carla Graeba (1816-1884). Znane są dwie edycje tego zbioru, z lat 1860 oraz 1885. Wilanowski zbiór, w którym zachowało się sześć ujęć (trzy w dwóch egzemplarzach ), należy najprawdopodobniej do wcześniejszej.
Weinzerberg, Fryderyk Wilhelm IV, Fryderyk II Wielki, Poczdam, Brandenburgia, brama triumfalna, Friedrich August Stülera, Ludwig Ferdinand Hesse
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18,9 cm, szerokość: 32 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
chromolitografia
Tworzywo / materiał
papier (odbitka kaszerowana)
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1700 — 1850
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura amfor kulistych
3100 p.n.e. — 2500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.