
Zaśnięcie Maryi
1680 — 1720
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Ikona Zaśnięcia Matki Bożej prezentuje opisywany w apokryfach moment zakończenia ziemskiego etapu jej życia. Maryja spoczywa na łożu, za nim stoi Chrystus trzymający na lewym ramieniu jej duszę ukazaną pod postacią niemowlęcia w powijakach. Figurę Jezusa otacza mandorla, której ciemnozielony kolor oznacza nieprzeniknioność tajemnicy Boga. Przed łożem Maryi jest przedstawiona scena apokryficzna: Archanioł Michał, ukazany jako skrzydlaty wojownik w pancerzu, odciął mieczem dłonie Żyda Jefoniasza, który chciał przewrócić mary. Wokół zgromadzonych jest jedenastu apostołów i kobieta; przy głowie Maryi czuwa św. Piotr, a u jej stóp – św. Paweł. Z tyłu widać tłum wiernych, wśród nich biskupów i duchownych. W centrum górnej strefy, w podtrzymywanej przez dwóch aniołów mandorli, ponownie jest przedstawiona Maryja, otoczona promienistą glorią i wznosząca dłonie w geście uwielbienia. Na obłokach są ukazani apostołowie, każdy z towarzyszącym mu aniołem. Według tradycji zostali oni sprowadzeni z różnych stron świata, gdzie głosili Ewangelię, aby zgromadzić się na moment zaśnięcia Matki Bożej.
Na lubelskiej ikonie zwraca uwagę sposób zdobienia tkanin sąsiadujących z figurą Maryi. Czerwona materia okrywająca mary jest pokryta ornamentem o dalekowschodniej proweniencji, zwanym czintamani, na który składa się powtarzający motyw: dwie linie faliste i trzy kule, symbolizujący panowanie nad trzema elementami świata – niebem, ziemią i wodą, a także siłę, zwycięstwo i chwałę. Na pozostałych tkaninach dominują motywy roślinne, zwłaszcza kwiatowe. Przedstawienie kwiatów w kontekście maryjnym można wiązać z ich symboliką ogólną – kwiat jako znak budzącej się przyrody symbolizuje nadzieję na zmartwychwstanie. Kwiaty mogą też stanowić odniesienie do legendy, według której apostołowie na wieść o śmierci Maryi udali się do miejsca, gdzie miała być pochowana – nie zastali tam jednak jej ciała, jedynie wiele różnorodnych kwiatów.
Inne nazwy
Uspienie
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ikona, malarstwo, obraz
Technika
złocenie, tempera
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1680 — 1720
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1730 — 1770
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1770 — 1830
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.