
Profilowana cegła żebrowa
XIV wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka i rzemiosło artystyczne (Zamek w Kwidzynie)
Wśród średniowiecznej ceramiki budowlanej na szczególną uwagę zasługują cegły profilowane o różnym przeznaczeniu, w tym konstrukcyjno-dekoracyjnym. Oprócz kształtek ościeżnicowych, cokołowych, fryzowych popularne w budownictwie gotyckim były także cegły żebrowe, które znalazły szerokie zastosowanie w konstrukcjach sklepieniowych. Zaliczyć do nich można przede wszystkim sklepienia krzyżowo-żebrowe, jak również cały szereg innych rodzajów sklepień występujących głównie w architekturze i budownictwie sakralnym, warownym, a także municypalnym. Odnosi się to również do dziewiętnastowiecznych rozwiązań konstrukcyjno-dekoracyjnych doby historyzmu. Z reguły sklepienia takie stanowiły wymowny i artystycznie opracowany rodzaj przegrody poziomej reprezentacyjnych pomieszczeń budowli. Same zaś połączone cegły żebrowe tworzyły żebra, które pełniły w konstrukcjach sklepień rolę nośną. Pomiędzy nimi wymurowywano z cegieł konstrukcyjnych lub specjalnych pola, które nazywane są wysklepkami. W zależności od regionu, warsztatu budowlanego i ceglarskiego oraz upodobań inwestora kształtki ceglane żeber sklepiennych powstawały w różnych technikach i odmianach. Obiekty te są nośnikiem wielu informacji oraz świadectwem kultury materialnej związanej z rzemiosłem strycharskim i budowlanym.
W zbiorach ceramiki budowlanej Zamku w Kwidzynie znajdują się przykłady tego typu kształtek, które w większości pochodzą z zespolonej z zamkiem gotyckiej katedry. Prezentowany tu obiekt, ze względu na formę oraz opracowanie nasady i profilu główki wpisuje się w nurt cegieł żebrowych występujących na terenie dawnego państwa zakonu krzyżackiego, ale i nie tylko. Eksponat ten formalnie składa się z trzech części tj. zwężającego wpustu (niekompletny), który pełnił rolę kotwiącą, nasady z fazowanymi ramionami przechodzącymi we wklęski (szyjka) oraz główki, czyli profilowanego zakończenia w formie gruszki z noskiem. Nierówna i chropowata faktura oraz widoczne drobne bruzdy i głębokie wgniecenia na płaszczyźnie świadczą o ręcznym formowaniu i obrabianiu tej kształtki.
Ciekawostką także jest to, że detal ten posiada sygnaturę w postaci podpisu – Dom Marienwerder, która informuje o jego proweniencji (katedra w Kwidzynie). Ponadto obiekt trafił do zbiorów dawnego Regionalnego Muzeum Prus Zachodnich w Kwidzynie jeszcze przed 1945 r.
Łukasz Rzepczyński
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 16,5 cm, szerokość: 10 cm
Rodzaj obiektu
cegła profilowana
Technika
formowanie, wycinanie, wypalanie
Tworzywo / materiał
glina
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Zamkowe w Malborku
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XIV wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
nieznany
1728
Muzeum Zamkowe w Malborku
Reinicke & Rubin, Magdeburg
ok. 1898
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.