
Matka Boska
1851 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Rzeźba Chrystus z duszą Maryi pochodzi prawdopodobnie z większej grupy rzeźbiarskiej. Jest ciekawa ze względu na przedstawienie postaci Jezusa, ukształtowanie rysów twarzy czy szat, ale także przez to, iż jest rzeźbą. Temat Zaśnięcie Bogurodzicy jest spotykany głównie w malarstwie ikonowym. W sztuce chrześcijańskiej to przedstawienie śmierci Maryi (Koimesis – zaśnięcie) w otoczeniu dwunastu apostołów i Chrystusa odbierającego jej duszę. Schemat ikonograficzny zaczął się pojawiać pod koniec V wieku, czerpał inspirację z pism apokryficznych. Ukształtował się w sztuce bizantyjskiej w IX wieku, choć postać Chrystusa – początkowo nieobecna w scenie, pojawiła się dopiero w przedstawieniach XII-wiecznych. I to on, mimo maryjnego charakteru wydarzenia, stał się postacią centralną. Syn, często przedstawiany w towarzystwie aniołów, stojący przy łożu swej matki, trzyma w dłoniach, najczęściej tylko w lewej, jej duszę w postaci niemowlęcia w powijakach, czyli w prześcieradle pogrzebowym. Zwykle też spogląda na ciało Maryi spoczywające na ozdobnym łożu – marach. Ikona Zaśnięcie obrazuje zamianę ról: w dzieciństwie Maryja nosiła Jezusa na rękach, teraz on trzyma i otacza czułością jej duszę; Matka dała Synowi życie ziemskie, Syn daje Matce życie wieczne. Sztuka Zachodu przyjęła bizantyjski układ ikonograficzny, wprowadzając do niego stopniowo zmiany, między innymi ukazując Marię nie śpiącą, lecz zmarłą, i łącząc tę scenę ze sceną Wniebowzięcia, a od XIII wieku także Koronacji.
W sztuce zachodniej przedstawienie nosi nazwę Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny, we wschodniej – Zaśnięcie Matki Bożej, gdyż teologia prawosławna wyróżnia trzy fakty z życia Maryi: śmierć–zaśnięcie, zmartwychwstanie i następujące po nim wniebowzięcie. W Kościołach obu obrządków w tym samym dniu – 15 sierpnia (według kalendarza juliańskiego, 28 sierpnia według kalendarza gregoriańskiego), odbywają się uroczystości maryjne. W prawosławnym roku liturgicznym jest to najważniejsze święto ku czci Maryi. Poprzedza je dwutygodniowy surowy post, który wymogami odpowiada katolickiemu Wielkiemu Postowi. W przeddzień święta odprawiane jest całonocne czuwanie, które łączy wieczernię, utrenię (jutrznię) i nabożeństwo pierwszej godziny.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Gomiela, Mikołaj
1851 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kuźmiuk, Daniel
1894 — 1930
Muzeum Narodowe w Lublinie
Mąka, Stanisława
1975
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.