Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Półpostać zwróconego profilem w prawo młodego, barczystego mężczyzny ucharakteryzowanego na pasterza arkadyjskiego. Jego głowę wieńczy wieniec laurowy, twarz oblewa zdrowy rumieniec. Struktura częściowo obnażonego torsu i ramienia, z którego zsunęła się jasna tkanina płaszcza, o dość sztywno malowanych fałdach, pozwala domyślać się atletycznej sylwetki. Pukle długich włosów spływają na szyję i na ramiona. Prawą ręką trzymającą smyczek szarpie on struny dociśniętego do ciała intrumentu, lewą go dostraja. Jest to lira da braccio. Wzrok kieruje ku górze w poszukiwaniu natchnienia. Tło ciemne, z ciemnymi narożnikami nadającymi przedstawieniu kształt owalu. Czynnikiem konstuującym przestrzeń w obrazie jest skośne, ostre światło, które realistyczne modeluje umięśnione ramię mężczyzny, uwydatnia anatomię torsu. Choć trzyma skrzypce, nie kij pasterski, pastoralna konwencja przedstawienia (niezwykle popularna w szkole utrechckiej w 2. ćwierci XVII w., a później także w kręgach amsterdamskich) pozwala dopatrywać się tu aluzji do pewnego znanego wątku mitologicznego, a mianowicie służby boskiego Febusa u Adneta, w charakterze pasterza.
W kształtowanej na sposób manierystyczny ciasnej przestrzeni obrazowej zderzają się dwa typy ikonograficzne charakterystyczne dla caravaggionistów utrechckich: wizerunki muzykantów ukazanych w półpostaci i przedstawienia o tematyce pastoralnej. Ich źródeł poszukiwać należy u Bartolomea Manfrediego (1582–1622), włoskiego malarza i rysownika działającego w Rzymie w latach 1603–1622, a na grunt utrechcki przeszczepili je Dirck van Baburen (1595–1624) i Gerard van Honthorst (1592–1656), którzy utrzymywali z nim kontakty w Rzymie (Baburen przebywał w Wiecznym Mieście w latach 1617–1620, Hohthorst zaś w 1610–1620). Z kolei Granida (z 1515) Pietera Cornelisza Hoofta (1581–1647) zapoczątkowała modę na pastoralne poematy i sztuki teatralne, która szybko rozprzestrzeniła się wśród średnich i wyższych warstw społecznych. Stroje inspirowane wieśniaczymi, służące początkowo jako kostiumy na deskach teatrów, od lat 30. XVII w. weszły w powszechne użycie.
Obraz pochodzi z kolekcji Izabeli Lubomirskiej; po raz pierwszy wymieniony wśród obrazów umieszczonych w Wielkiej Sali Stołowej w Inwentarzu 1793: „Apollo ze skrzypcami i smyczkiem”.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 73,5 cm, szerokość: 59,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna