![S/G/1715/ML S/G/1715/ML - Scena rodzajowa przedstawiająca dziewczynę i starca w otoczeniu jesiennego krajobrazu. Starzec przedstawiony na tle pnia drzewa, w pozycji siedzącej, ujęty do wysokości kolan, 3/4 w prawo. Głowa pochylona do przodu, siwe włosy i broda. Twarz pokryta siecią zmarszczek, wychudzona, o zapadniętych policzkach. Ubrany w brązowy płaszcz, dłonie złożone, wsparte o laskę. Obok niego dziewczyna, prawym ramieniem oparta o drzewo. Stojąca, głowa 3/4, lekko pochylona w prawo, tułów en face. Twarz o łagodnych rysach, wzrok skierowany ku górze, drobne wąskie usta. Na twarzy wyraz smutku. Ubrana w luźną, brązową sukmanę, na głowie związana z tyłu karminowa chustka z akcentami zieleni, błękitu i żółcieni na rogach. W tle zarysy bezlistnych drzew.
sygn. p.d.: T. axentowicz](/brepo/panel_repo/2022/04/14/j8iktz/contain-360-1000-max-s-g-1715-ml-003.jpg)
Starzec i dziewczyna
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Teodor Axentowicz (1859–1938) należy do wybitnych artystów Młodej Polski. Był profesorem i rektorem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, organizatorem szkoły malarskiej dla kobiet, działał w Towarzystwie Artystów Polskich „Sztuka”, którego był współzałożycielem. Jego działalność koncentrowała się wokół wątków rodzajowych związanych przede wszystkim z folklorem Huculszczyzny oraz malarstwem portretowym.
Tematyka ludowa pojawiła się w twórczości Axentowicza podczas studiów monachijskich w latach 80. XIX wieku, kontynuował ją również w Paryżu, w pracowni E. A. Carolusa-Durana, wykorzystując szkice plenerowe wykonane podczas wyjazdów na Huculszczyznę, w okolice Kołomyi i Jamnej. Do najwcześniejszych obrazów odwołujących się do kultury huculskiej, obyczajów ludowych i obrzędowości należą: Pogrzeb huculski, Kołomyjka i Święto Jordanu. Wykonane w technice pastelu przedstawienie skupionej, zadumanej Hucułki jest jednym z wielu wariantów portretowych przedstawiających młodą wiejską dziewczynę z dzbanem lub gromnicą. Można je traktować jako studium przygotowawcze powiązane tematycznie z lubelską akwarelową wersją sceny Święta Jordanu (S/G/45/ML), w którym artysta przywołuje podobną postać. Obie noszą identyczne, barwne chusty i obszerne płaszcze z brunatnego sukna. W dłoniach trzymają zielono-brązowy dzban, w którym poświęconą podczas święta wodę wierni zabierali do domu, wierząc w jej uzdrawiającą siłę i ochronę przed złymi mocami.
Teodor Axentowicz jest uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich mistrzów techniki pastelowej. Przy pomocy finezyjnej, delikatnie prowadzonej kreski i subtelnych, wyciszonych zestawień barwnych potrafił oddać zarówno charakter ludowych obrzędów, jak i walory urody kobiecej.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 62 cm, szerokość: 46 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
pastel
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum Narodowe w Lublinie
Muzeum Narodowe w Lublinie
1922
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna