
Złożenie do grobu
scena biblijna
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe
Zakomponowane w owalu na wypukłej blasze epitafium upamiętnia zmarłego mężczyznę, ukazanego na pierwszym planie, w ujęciu od pasa. Ubrany w strój mieszczański charakterystyczny dla mody holenderskiej 2. połowy XVII wieku, w ręce trzyma czerwoną różę. Jego portret jest obrazem w obrazie, został bowiem wkomponowany w tło, jakim jest przedstawienie biblijnego tematu Zmartwychwstania. Nad otwartym grobem w centralnej części widnieje postać Chrystusa w świetlistej aureoli. Poniżej ukazano pilnujących grobu rzymskich żołnierzy, budzących się w przestrachu, a na drugim planie po lewej stronie pejzaż z przedstawieniem Jerozolimy oraz Golgotę z trzema krzyżami. Trzy kobiety spod wzgórza zmierzają w stronę grobu Chrystusa, są to biblijne Marie: Maria Magdalena, Maria Kleofasowa oraz Maria Salome, które w poranek Zmartwychwstania szły namaścić ciało Chrystusa (Mk 16,1-6).
Źródłem inspiracji dla tego dzieła był miedzioryt z ilustracjami do Biblii autorstwa szwajcarskiego artysty działającego na terenie Niemiec, Matthäusa Meriana z 1627 roku. Powtórzono kompozycję, zachowując układ otwartego grobowca i rozmieszczenie żołnierzy. Własną inwencją malarza był układ szat Chrystusa. Autor zmienił również położenie dłoni, w której Zbawiciel trzyma proporzec. We wzorcu graficznym zaś Chrystus unosi dłoń w geście błogosławieństwa.
Dzieło należy zaliczyć do przykładów malarstwa warsztatu cechowego z terenów protestanckiego Pomorza, gdzie jego pierwowzór był popularny w XVII wieku. W kontekście teologii protestanckiej Zmartwychwstanie symbolizowało zwycięstwo nad śmiercią, diabłem i grzechem. Również róża trzymana przez zmarłego miała w sztuce sepulkralnej bogatą wymowę symboliczną, nawiązującą do Męki Pańskiej czy przemijania. Owalna forma obrazu wskazuje, iż miał on zapewne snycerską obudowę, niezachowaną do naszych czasów.
Justyna Bądkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 74 cm, szerokość: 66.5 cm
w ramie: wysokość: 95 cm, szerokość: 87 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
blacha miedziana, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1650 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany malarz pomorski
1668
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.