
Królowa polska Bona Sforza D’Aragona (1494–1557)
Rycina z: Bolognino Zaltieri, Imagines quorundam principium et illustrium virorum. Ritratti di alcuni prencipi, et huomini illustri, Venice 1569,
1568
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Ryciny
Król polski (1520–1572); syn króla Zygmunta I Starego i Bony Sforzy; ostatni męski przedstawiciel dynastii Jagiellonów; od 1529 roku wielki książę litewski; w latach 1530–1572 król polski (do 1548 roku jako koregent Zygmunta I Starego). W roku 1569 na mocy unii lubelskiej doprowadził do unifikacji i zacieśnienia politycznych związków Królestwa Polskiego z Wielkim Księstwem Litewskim oraz utworzenia Rzeczypospolitej Obojga Narodów; zwolennik tolerancji wyznaniowej i reform ustrojowych; poparł szlachecki program egzekucji praw i egzekucji dóbr skierowany przeciwko magnaterii i Kościołowi katolickiemu. W roku 1561, w następstwie wcześniejszego traktatu w Pozwolu z 1557 roku zawartego z wielkim mistrzem zakonu krzyżackiego w Inflantach Johannem Wilhelmem von Fürstenbergiem (1500–1568), uzyskał zwierzchnictwo nad Inflantami; umacniał pozycje Polski nad Bałtykiem; w roku 1568 powołał do życia Komisję Morską z siedzibą w Gdańsku, zajmującą się całokształtem spraw związanych z polityką morską i budową floty; mecenas sztuk pięknych.
Popiersie z prawego profilu; w owalu bogato zdobionym motywami heraldycznymi, roślinnymi i rollwerkiem, podtrzymywanym u góry przez zwrócone w kierunku centralnej tarczy herbowej z Orłem Polskim w koronie oplecionym literą S, dwie półnagie kobiety z wieńcami laurowymi w dłoniach; poniżej, po bokach, od lewej herby ziem koronnych: Lew Księstwa Ruskiego i Pogoń Wielkiego Księstwa Litewskiego; u dołu, od lewej: Orzeł Księstwa Mazowieckiego oraz Orzeł Prus Królewskich. Monarcha ukazany w typie rex armatus; ubrany w renesansową kanelowaną zbroję płytową z dekoracją florealną, z wysokim obojczykiem oraz naramiennikami z tzw. skrzydłem oporowym (niem. Stoßkragen, wł. Guardagolétta). Twarz pozbawiona emocji, jakby zastygła w bezruchu; oczy głęboko osadzone, długi spiczasty nos, wąskie usta; włosy krótkie, faliste, zakrywające uszy; broda sięgająca do piersi, rozczepiona u dołu; na głowie czepiec i korona zamknięta (o kabłąkach zdobionych perełkami, z krzyżykiem w zwieńczeniu i roślinno-geometrycznymi sterczynami na otoku). W kadrze kompozycji, w owalu kartusza, inskrypcja przedzielana tarczami herbowymi, od prawej: SIGISMUNDUS / AUGUSTUS D / G REX POLON / MAGNUS DUX / L 1554.
W typie fizjonomicznym wizerunek Zygmunta II Augusta wykazuje wiele analogii z kameami portretowymi z połowy XVI wieku, autorstwa jubilera i rzeźbiarza gemm Giana Jacopa Caraglio (ok. 1505–1565) z Werony, który od około 1539 roku aż do swojej śmierci pracował w Polsce, od roku 1552 jako artysta nadworny monarchy z polskim indygenatem.
Miedzioryt Solisa w XIX wieku był wielokrotnie reprodukowany w różnych technikach graficznych jako ilustracja w wydawnictwach historycznych. W latach trzydziestych Antoni Oleszczyński (1794–1879) na jego podstawie wykonał ilustrację do wydawanego w Paryżu przez Leonarda Chodźkę dzieła popularyzującego historię Polski La Pologne, historique, littéraire, monumentale et pittoresque (t. 2, Paris 1837–1838, tabl. m. s. 288/289; Biblioteka Narodowa w Warszawie; nr inw. G. 6635/I). Inna wersja portretu została wykonana w pierwszej połowie XIX wieku w technice stalorytu w Litografii Józefa Oziębłowskiego (1801–1850) w Wilnie (Biblioteka Narodowa w Warszawie; nr inw. G.10752/III). W roku 1898 wizerunek opracowany w technice drzeworytu sztorcowego włączono do wydawnictwa Die österreichisch-ungarische Monarchie in Wort und Bild, Bd. 11: Galizien (s. 201), którego wydawcą był wiedeński Verlag der kaiserlich-königlichen Hof- und Staatsdruckerei.
Na zamku malborskim Zygmunt August był trzykrotnie latem 1552 roku podczas swojej podróży do Gdańska.
dr Justyna Lijka
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 22,1 cm, szerokość: 17,1 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Właściciel
Muzeum Zamkowe w Malborku
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Nelli, Niccolo
1568
Muzeum Zamkowe w Malborku
Pontius, Paulus
1694
Muzeum Zamkowe w Malborku
nieznany
1. ćwierć XVIII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.