treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: postacie ludzkie

Obiekty

28
rzeźba; popiersie; Figura kultu zmarłych - Ujęcie z przodu. Rzeźbione w grafitowobeżowym steatycie popiersie człowieka z jaszczurką, której łapy obejmują głowę i ramiona postaci ludzkiej.

Figura kultu zmarłych; popiersie

nieznany

1901 — 1967

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czerwona owalna gemma w grubym złotym obramowaniu; kobieta oparta w zamyśleniu o kamienny murek, podpiera głowę na ręce, ma włosy spięte w kok, jest ubrana w chiton i himation

Postać Muzy

nieznany

XVIII-XIX w.

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Lico.

1968

kompozycja figuralna

Sobocki, Leszek

1968

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Płaskorzeźba z drewna lipowego, technika strugania, polichromowana przedstawiająca grupę kobiet i ekonoma. Centralnie zakomponowana została grupa kobiet, składająca się z 5 osób, idących drogą (droga niepolichromowana). Sylwetki trzech kobiet w całości, dwóch – widoczne tylko głowy. Kobiety z przodu są w sukienkach sięgających za kolana (kobieta z lewej ma w pasie przewiązany  fartuszek), białych chustkach na głowie i zawiązanych pod brodą, półbutach. Kobieta z prawej, w prawej ręce trzyma sierp, w lewek koszyczek. Kobieta w środku – w prawej ręce trzyma sierp. Kobieta  z lewej – sierp trzyma w lewej ręce. 
Z lewej strony płaskorzeźby zakomponowana postać ekonoma., w fioletowej kurtce przespanej pomarańczowym pasem, z przewieszona przez ramię torbą, w żółtawym kapeluszu z rondem, w brązowych spodniach wpuszczonych w buty z cholewami. Postać przedstawiona z tyłu, głowa z profilu. W prawej ręce, przez łokieć, wysunięty bat. W głębi z prawej strony ekonoma – sylwetki dwóch kobiet en face, z lewej – dwoje dzieci. 
Z prawej strony płaskorzeźby – pole, na którym w głębi widoczne są snopy zboża, z przodu – na polu za ogrodzeniem, postać chłopca w czerwonej szpiczastej czapce, czerwonej bluzie i niebieskich spodniach. W głębi na tle widoczne, z prawej strony,  dworek oraz dalej 3 chaty.

Na pańszczyźnie

Walenciuk, Zygmunt

1983

Muzeum Narodowe w Lublinie

rekwizyt obrzędowy - Ujęcie z przodu. Głowa kozy - rekwizyt obrzedowy wykorzystywany podczas przedstawień kolędniczych.

Koza - rekwizyt obrzędowy

nieznany

1. połowa XX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

sprzęt do drukowania i grafiki, matryca drukująca - Ujęcie z przodu z oświetleniem. Matryca do drukowania tkanin z wykonanym w drewnie ornamentem o motywie geometrycznym.

Matryca do drukowania tkanin

nieznany

1701 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

tykwa, pojemnik, naczynie - Ujęcie z przodu. Wykonane z tykwy duże naczynie o gruszkowatym kształcie z okrągłym otworem w jego górnej części. Bogato zdobione ornamentem geometrycznym – w postaci prostych i ukośnych linii oraz trójkątów; motywami zoomorficznymi – w formie licznych zwierząt: węży, ptaków, krokodyli, zajęcy, antylop oraz trudnych do zidentyfikowania psowatych i kotowatych; oraz antropomorficznymi - przedstawiającymi postacie tańczące w maskach: kanaga, zająca, antylopy, węża.

Tykwa, naczynie do przechowywania i transportowania wody

nieznany

około 1977

Muzeum Narodowe w Szczecinie

berło (laska) - Ujęcie całego berła z przodu. Berło składające się z dwóch części. W jego górnej części wyrzeźbiono w grafitowym kamieniu postać kobiety w pozycji klęczącej. Część twarzowa kobiety ma cechy negroidalne: wydatne, szerokie usta oraz masywny nos. Oczy otwarte, na ich wysokości umieszczono okrągłe uszy. Rzeźbie zaznaczono łuki brwiowe w postaci jodełkowych nacięć. Figura ma charakterystyczne nakrycie głowy - zaokrągloną i spłaszczona u góry czapkę, którą ozdobiono wzorem geometrycznym w postaci płaskiego ornamentu kostkowego. Jej ręce i nogi ozdobiono bransoletami, które zaznaczono na ramionach, nadgarstkach, udach oraz na wysokości kostek. Szyję kobiety zdobi masywny naszyjnik, który swym kształtem przypomina kołnierz. Nad biustem wyrzeźbiono przepaską z muszelek kauri. Ręce kobiety zgięto w łokciach, jej dłonie dotykają piersi. Jej uda przylegają do łydek, a pośladki, które ozdobiono wzorem z rombów, oparto o stopy. Z tyłu figury, na plecach wyrzeźbiono głęboka linię grzbietową. W dolnej części berła rzeźbiona, drewniana, okrągła laska ozdobiona miedzianymi gwoździami i wzorami geometrycznymi w postaci rombów.

Berło (laska)

nieznany

około 1901 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z przodu; Gliniana głowa postaci ludzkiej o ceglastym kolorze i owalnej, podłużnej twarzy opartej na szyi, na której zachował się fragment zdobionego zygzakiem naszyjnika. Postać ozdobiono pionowymi, poziomymi oraz ukośnymi nacięciami, za pomocą których m.in. najprawdopodobniej zaznaczono nakrycie głowy. Dodatkowo rzeźbę udekorowano wzorem w formie ornamentu kostkowego widocznego na dolnej i górnej linii powiek oraz pomiędzy okiem a okrągłym otworem – uchem postaci. Głowie zaznaczono następujące rysy twarzy: duże, owalne i wypukłe oczy oraz wyrazisty, szeroki u nasady nos. Zauważalny jest również ślad po ustach. Na powierzchni widoczne są rysy, mikropęknięcia oraz przetarcia.

Głowa

nieznany

około 1975

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; głowa; figura kultu zmarłych - Ujęcie z przodu. Rzeźbiona w szarobeżowym steatycie, usadowiona na okrągłej podstawce, głowa postaci ludzkiej z dużymi uszami z tyłu i w charakterystycznym uczesani w formie małych, lekko zaokrąglonych stożków, być może loczków.

Głowa; figura kultu zmarłych

nieznany

około 1970 — 1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Naczynie do serwowania jedzenia, napojów i guarapo - Ujęcie z przodu, spód misy; Miska z tykwy o naturalnym jasnobrązowym, orzechowym kolorze z zewnętrzną powierzchnią bogato zdobioną rytymi ornamentami zoomorficznymi i jednym antropomorficznym. Ornamentacja wykonywana za pomocą metalowego narzędzia, jego ślady w postaci płytkich i drobnych nacięć widoczne są na wyrytych rysunkach przedstawiających trudne do zidentyfikowania zwierzęta. Największy z nich to najprawdopodobniej żółw lądowy w towarzystwie mniejszego żółwia. Na zewnętrznej powierzchni tykwy widoczne są mniejsze nacięcia i wgłębienia, przetarcia oraz ślady użytkowania.

Naczynie do serwowania jedzenia, napojów i guarapo

nieznany

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ujęcie od strony pierwszej. Rzeźba w kolorze szarym. Sfinks ma postać istoty o ciele lwicy oraz piersi i głowie kobiety. Ciało ma skierowane w lewo, a głowę odchyloną do tyłu i lekko w prawo. Na grzbiecie sfinksa siedzi postać putta, siedząca okrakiem przodem do widza. Twarz ma skierowaną w lewo. W swoich dłoniach trzyma girlandę kwiatów opadającą na jego prawą nogę i na grzbiet sfinksa. W tle widoczne parkowe drzewa.

Putto na Sfinksie

Redler Johann Chrisostom

ok. 1745

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Ujęcie od strony pierwszej. Rzeźba w kolorze szarym. Sfinks ma postać istoty o ciele lwicy oraz piersi i głowie kobiety. Ciało ma skierowane w prawo, a głowę lekko w lewo. Na grzbiecie sfinksa siedzi postać putta, skierowana w prawo i odchylona lekko do tyłu. Obie nogi ma przerzucone w lewą stronę. W swojej prawej dłoni trzyma girlandę kwiatów opadającą na jego nogi oraz na grzbiet sfinksa. W tle widoczne parkowe drzewa.

Putto na Sfinksie

Redler Johann Chrisostom

ok. 1745

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Chłopiec marzący - Ujęcie z prawej; Konstrukcja z drutu w formie postaci nadnaturalnej wielkości, siedzącej na sześciennym postumencie z przezroczystej pleksi. Sylwetka skulona z głową pochyloną między zgiętymi kolanami, na których oparte są bezradnie zwisające i splecione pomiędzy stopami ramiona. Cała ażurowa postać opleciona jest paskami bagażowymi wydawanymi na lotniskach.

Chłopiec marzący

Janin, Zuzanna

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz - ujęcie z przodu; Obraz złożony z 2 równych części połączonych metalowymi zawiasami pod kątem prostym. Górna część przedstawia szkicowy zarys kosza plażowego usytuowany na pierwszym planie po prawej stronie obrazu na tle linii horyzontu. Barwy pastelowe, błękitne, białe, ugrowe. Dolną część wypełnia głównie żółta płaszczyzna, na niej leżące dwie postaci zarysowane konturowo. Jedna z nich leży bokiem, druga na brzuchu ma kąpielówki w niebieskie paski. Prawą stronę obrazu zajmuje siedząca sylwetka kobiety, z ciemnymi włosam, jej głowa zwrócona jest w bok, jakby patrzyła poza obraz. Jej figura obrysowana różową farbą, część ciała (nogi i brzuch) zamalowana na jasnobrązowo, częśc (twarz, ramiona, dekold) na jasnoróżowy kolor. Siedzi ze zgiętymi nogami na białym kocu lub ręczniku.

Mały świat (plaża)

Szamborski, Wiesław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mały intymny świat (plaża) - Ujęcie z przodu; Obraz dwuelementowy składany pod kątem prostym w połowie. Od górnej krawędzi, z lewej (1/3 szerokości) biegnie ukosem z góry w dół brązowo-szara linia. Po prawej postać kobieca wypełniająca całą wysokość kompozycji, ujęta do kolan, głowa w zarysie do wysokości czoła. Ubrana w różowy z niebieskimi obszyciami kostium kąpielowy. Po lewej, w głębi naszkicowana sylwetka siedzącego w koszu mężczyzny w ciemnych slipkach. Koloryt płaszczyzny czystych tonów: kobieta na tłe czerwieni, mężyzna na jasno-amarantowym tle oparcia kosza plażowego, za nim jasna płaszczyzna z niewielką plamą niebieskiego (morza?) pośrodku.

Mały intymny świat (plaża)

Szamborski, Wiesław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kury i koguty - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. W części górnej rytmicznie rozlokowane, ciasno stłoczone, nagie sylwetki ludzkie z głowami kur i kogutów. Postacie kur białe, kogutów czerwone. Postacie są zgromadzone w dwóch symetrycznych grupach i zwrócone w stronę centralnie umieszczonego, czerwonego prasołu (prawosławny ołtarz). W części dolnej wydłużony prostokąt, w układzie horyzontalnym utworzony z jasnoczerwonej meandrującej wstęgi na czarnym tle . Tło przedstawienia gęsto wypełnione rytmicznymi układami jajek, u góry białych, w partiach dolnych białych i czerwono-brązowych.

Kury i koguty

Sobczyk, Marek

1989 — 1990

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ludobójcy - ujęcie z przodu; Kompozycja z konturowym przedstawieniem w ciemnych, intensywnych tonach czerwieni, zieleni i niebeskiego. Na pierwszym planie czaszki: trzy zgrupowane po prawej, dwie z lewej. Za nimi trzy postacie w mundurach w półpostaci. Twarze o uogólnionych schematycznych rysach, linie łuków brwiowych i nosa zaznaczone ciągłym konturem. Podwójna linia ust wypełnia szerokość twarzy rodzajem ornamentu.

Ludobójcy

portret grupowy

Tomaszewski, Marian

1946

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Taniec - ujęcie z przodu; Kompozycja podzielona na cztery pionowe płaszczyzny brązu i zgaszonego oranżu. Szerokość wypełniają czarne linearne sylwetki kilku postaci w ruchu. Niektóre z nich ze zaznaczonymi schematycznie, konturowo i wypełnionymi białą barwą, częściami ciała . W centrum, za postaciami niebieski akcent w formie soczewkowatej plamy.

Taniec

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1956

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bez tytułu - ujęcie z przodu; Kompozycja jednoplanowa w układzie poziomym z linią horyzontu poniżej połowy wysokości i postaciami określonymi za pomocą czarnych konturów i jasnoszarych, ciemnoszarych i brązowych płaszczyzn na niebiesko-zielonym, ciemnym, przygaszonym tle. Po lewej grupa uogólnionych, brązowo-szarych postaci z lufami wymierzonymi w grupę jasnych postaci, z których dwie stoją z uniesionymi w górę ramionami a pozostałe tworzą nieokreśloną geometryczną formę. Po prawej uogólniona, szaro-brązowa postać z wyciągniętym karabinem w stronę grupy postaci przy brzegu obrazu. W centrum, za postaciami płaszczyzna prostokątna – budowla.

Bez tytułu

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1958 — 1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Partyzanci - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym utrzymana w szarych, brązowych i zielonych barwach. Po prawej stronie kompozycji trzy, brązowe uogólnione postaci, dwie u góry, jedna poniżej, z karabinami. Ich sylwety częściowo wyznaczone przez szary kontur. U góry w tle ciemna, szara płaszczyzna o wyraźnym konturze i nieregularnym kształcie. Po lewej stronie trzy zróżnicowane kształtem i kolorem płaszczyzny: brązowa o nieregularnej, wielobocznej formie; zielona - ograniczona częściowo szarym konturem prostej łamanej; obła, zielonoszara bez wyraźnego konturu.

Partyzanci

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

1958

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Norma wyżej - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym w kolorystyce żółcieni, oranży, brązów, błękitu i zieleni. Zespolony motyw kilku postaci z młotkami w rękach, o płaskim, strefowym układzie. Po lewej stronie niewykończony ceglany mur. W prawym górnym narożu krążek słońca.

Norma wyżej

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1947

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dwie półfigury kobiece na ciemnym neutralnym tle. Na pierwszym planie stoi frontalnie młoda kobieta w białym głęboko wydekoltowanym negliżu, z narzuconą na lewe ramię czerwoną tkaniną (szal?). Twarz owalna, duże ciemne oczy, pełne czerwone usta jasna karnacja z rumieńcami na policzkach, włosy długie barwy popielatej (peruka lub upudrowane, zgodnie z modą) w lokach opadajacych na lewe ramięj, nad lewym uchem wpięty bukiecik wielobarwnych, drobnych kwiatów (białę, czerwone i błękitne). Spogląda na widza, w lewej dłoni trzyma kartkę z zapisem nutowym, prawą unosi lekko przed siebie. Za nią po lewej wyłania się postać starej kobiety w jasnobrązowej chuście na głowie, która prawą ręką wskazuje nuty, w lewej trzyma gryf wioli.

Lekcja śpiewu

Silvestre, Louis de

1740 — 1748

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 28 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd