treść serwisu

Bransoleta kobieca

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Według Denise Paulme, francuskiej afrykanistki i antropolożki, dogoński „(…) mężczyzna jest panem ulicy, ale wewnątrz domu prawa ustala kobieta i postępuje na swój sposób”. Dogońskie kobiety przede wszystkim opiekują się dziećmi i gospodarstwem. Przynoszą wodę i drewno do kuchni, przygotowują posiłki, dbają o porządek w zagrodzie. Gdy mężczyzna ma wiele żon najstarsza z nich rozdziela zapasy i zajmuje się kierowaniem całym gospodarstwem. W porze suchej kobiety zatrudniane są także w rzemiośle. Wytwory swojej pracy, m.in. ceramikę, sprzedają na targu. Prowadzą także stoiska z żywnością – z pączkami, smażonymi rybami oraz zupami z wołowych podrobów oraz z płodami rolnymi.

Kobieta w społeczności dogońskiej zajmuje tym wyższą pozycję w rodzinie, im więcej ma dzieci. Ważna jest również postawa kobiety względem męża i rodziny (kobieta powinna znać swoje prawa i obowiązki). Podczas wyboru kandydatki na żonę uroda ma znaczenie drugorzędne, najważniejszy jest jej charakter. Dogonowie mówią, że „ten kto goni za pięknem, ten błądzi”. Mimo wszystko kobieta dogońska chce się podobać, dlatego dba o swój wygląd, stosując różne zabiegi kosmetyczne oraz ozdabiając swoje ciało pięknym strojem, biżuterią i fryzurą. Kobiety smarują skórę masłem karite lub oliwą z sa (drzewa Lannea acida z rodziny Anacardiaceae), szczególnie pożądane do celów kosmetycznych jest również masło krowie. Najczęstszymi ozdobami zakładanymi przez kobiety są naszyjniki z wisiorkami oraz bransolety noszone głównie na nadgarstkach. Do połowy XX wieku dominowały duże i ciężkie bransolety wykonane z miedzi lub żelaza. Współcześnie coraz częściej stosuje się ozdoby lekkie i delikatne.

Katarzyna Findlik-Gawron

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

men

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 1.3 cm, szerokość: 7.3 cm

Rodzaj obiektu

bransoleta, biżuteria, ozdoba ciała

Technika

skręcane (tordowanie), kute, odlewane metodą wosku traconego

Tworzywo / materiał

miedź

Pochodzenie / sposób pozyskania

darowizna

Czas powstania / datowanie

około 1930

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/1808

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd