treść serwisu

Panorama Szczecina od wschodu

Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.

Nota popularyzatorska

Widoki Szczecina przy Odrze oraz port były chętnie podejmowanymi tematami artystów działających w 2. połowie XIX wieku. Część ikonografii odznaczała się jednak tendencją do idealizowania zastanej rzeczywistości, co służyło celom propagandowym – ukazania miasta w rozkwicie. Prace takie jako ilustracje trafiały do publikacji o charakterze krajoznawczym, pamiątkowym i naukowo-edukacyjnym. W dobie rozwoju masowej turystyki dużym zainteresowaniem cieszyły się zwłaszcza publikacje krajoznawcze i geograficzne. Ilustracje ukazywały aktualny wygląd miasta i dokumentowały zmiany zachodzące w nadodrzańskiej zabudowie, w tym także w przeprawach mostowych. Jednym z charakterystycznych szczecińskich mostów był położony nad Odrą Zachodnią Most Długi, łączący miasto z rzeczną wyspą Łasztownią. Drewniany most z przepustem dla statków zbudowano w 1283 roku. W 1900 roku zmieniono jego konstrukcję na nowoczesny most zwodzony zwany Mostem Hanzy. W kwietniu 1945 roku został on wysadzony, w 1959 odbudowany, a od 2000 roku przestał być mostem zwodzonym. Most Długi stał się jednym z ulubionych motywów malarskich niemieckiego rysownika i litografa Gustava Franka (1819-1888), czynnego artystycznie od 1850 do 1875 roku, pierwotnie związanego z Oldenburgiem, gdzie rysował weduty miast niemieckich na potrzeby wydawnictw geograficzno-krajoznawczych. Był autorem kilku panoram Szczecina z Mostem Długim, wydanych w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XIX stulecia. W tym czasie pracował dla Królewskiego Instytutu Litograficznego w Berlinie. Około 1860 roku stworzył litografię z efektowną panoramą Szczecina oglądaną sprzed Mostu Długiego, przedstawiającą tętniące życiem bulwary nadodrzańskie.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na odwrociu po prawej stronie; dużymi literami podpis odręczny ołówkiem (właściciela?) o dł. ok. 21 cm: Saalfeld
  2. Nalepka/naklejka: na odwrociu oprawy; etykieta zdjęta podczas konswerwacji (wraz z ramą): Max Böhlke, Kunsthandlung Stettin
  3. Napis: po prawej stronie pod ilustracją; napis drukowany czarną czcionką: Druck d. Königl. lith. Inst. zu Berlin
  4. Napis: na środku pod ilustracją; napis wydrukowany dużymi literami, wiekszymi w stosunku do napisu po prawej i lewej stronie; litery grube, białe, obwiedzione czarnym cienkim obramowaniem : Stettin
  5. Napis: po lewej stronie pod ilustracją; napis drukowany czarną czcionką: N.d.Nat. gez. u. lith. v. Gustav Frank

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Frank Gustav
Königliche lithographische Institut Berlin druk

Wymiary

arkusz: wysokość: 47.2 cm, szerokość: 66 cm
ilustracja: wysokość: 35 cm, szerokość: 55.7 cm

Rodzaj obiektu

grafika, litografia (odbitka)

Technika

litografia tonowana

Tworzywo / materiał

czerpany, papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1860

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie), Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/566

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd