treść serwisu

Widok Szczecina

Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.

Nota popularyzatorska

Panoramy Szczecina tworzone po 1720 roku miały charakter propagandowy i ukazywały nowe fortyfikacje miejskie zmieniające widok miasta w sposób fałszujący rzeczywistość. Skłonność do upraszczania wedut była typowa dla okresu baroku. Tendencje te uwidoczniły się w rysunkach Friedricha Bernharda Wernera (1690–1776), śląskiego sztycharza, pracującego dla wydawnictw norymberskich i augsburskich. Wykonał dla nich w sumie kilkaset rysunków miast stanowiących podstawę sporządzenia miedziorytów. Dla wydawnictwa Martina Engelbrechta z Augsburga rysował panoramy Szczecina, które pomimo błędów i zafałszowania prawdziwego kształtu pruskich umocnień były pierwszymi pracami rejestrującymi zmiany urbanistyczne po 1720 roku. Na ich podstawie powstało wiele rycin, publikowanych w wydawnictwach popularyzujących Szczecin. Prace Wernera są cennym źródłem ukazującym budowle już nieistniejące. Rysunek z lat trzydziestych XVIII wieku, aktualizujący panoramę Szczecina o barokowy hełm wieży kościoła Mariackiego oraz eksponujący południowe fortyfikacje, stał się wzorem dla miedziorytu augsburskiego sztycharza Johanna Georga Ringlina (1691–1761) z około 1735 roku. Stanowił on jeden z 94 widoków miasta w opublikowanym także przez Engelbrechta dziele Ansichten von Städten Europas und Alexandrien. Panorama Ringlina ukazała się w dwóch wydaniach. Drugie, którego odbitka znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie, zdobiła alegoryczna bordiura złożona z trofeów wojennych i atrybutów handlu okalających herb Szczecina. Dekoracja miała symbolizować dokonania króla Prus Fryderyka Wilhelma I na rzecz gospodarczego i militarnego wzmocnienia miasta. Mimo, iż Ringlin wzorował się na rysunku Wernera, wprowadził zmiany akcentujące Szczecin jako twierdzę i zaznaczył obecność portu. Ta kompozycja również stała się wzorem dla późniejszych rycin.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: pod panoramą Szczecina; czarna czcionka, kursywa na przemian z czcionką gotycką: Lewa strona (j. łaciński):1. Dom(...) Anon(...)ria2. Templ.Coenobi.3.Temp.S.Gertrudis in Lastadia.4.S. Jacobi Templ. 5.Bo(...)a Pantis longi. 6. Porta Parni(...)ana 7. Templ. Marice 8. S. Nicolai Templ. 9. Arx. 10. Templ. Ar(...) 11. A(...) 12. Porta B.V.M 13. Pertica aviar (...) 14. Pons versatitis 15. Pratum(puste miejsce) Lamorum. 16. Agger super paludem versus oppidulum Dam.B. Werner del.                                                        I.G. Ringlin Seulps.Prawa strona (j. niemiecki):1. Das Proviant S(...) 2. Closter Kirch 3. S. Gertrud Kirch in Lastadi. 4. S. Jacob. 5. Lange BruckeThor. 6. Barnicher tho. 7. Die Marien Kirch. 8. S. Nicolai Kirch. 9. Das Schloβ. 10. Die Schloβ Kirch. 11. das(...) (...) 12. (...) (...) 13. die Vogel = Stange. 14. die (...) Brücken. 15. (...) (...) (...). 16. Da(...) (puste miejsce) über den M(...) nach dem Städtes Dam.                    Cum Pr.S.C.Maj.                                                   Mart.Engelbrecht ex(...)d. A.(...).
  2. Napis: górna część miedziorytu, na środku; napisy czarną czcionką: pierwszy napis majuskułą; drugi z ozdobną pierwszą literą, pozostałe minuskułą : Stettinum Stettin

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Werner Friedrich Bernhard (1690-1776), Ringlin Johann Georg (1691-1761)

Wymiary

arkusz: wysokość: 28.2 cm, szerokość: 37.7 cm
ilustracja: wysokość: 22.7 cm, szerokość: 30.9 cm

Rodzaj obiektu

mapa, plan miasta, miedzioryt (odbitka)

Technika

miedzioryt kolorowany, akwarela

Tworzywo / materiał

czerpany, papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1735

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/68

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd