treść serwisu

Talerz z chryzantemami, motylami i powojem

Jest częścią kolekcji: Sztuka Dalekiego Wschodu

Nota popularyzatorska

Zainteresowanie Europejczyków i Amerykanów dalekowschodnią emalią wykorzystano w Japonii. Szczyt artystycznych i technologicznych możliwości Japończycy osiągnęli w latach osiemdziesiątych XIX stulecia. Okres ten nazywany bywa złotym wiekiem japońskiej emalii komórkowej. Powstawały emalie o niedościgłej precyzji wykonania, wyrafinowanej kolorystyce i zdobnictwie, przeznaczone na eksport do Europy i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, gdzie cieszyły się i nadal cieszą się wielką popularnością. Ten wysoki poziom japońskiego emalierstwa trwał aż do drugiego dziesięciolecia wieku XX. Wyroby emalierskie z Kraju Kwitnącej Wiśni prezentowane były na wielkich wystawach światowych na przełomie XIX i XX wieku wzbudzając zainteresowanie nie tylko koneserów sztuki dalekowschodniej, ale także artystów. Sukces japońskiego emalierstwa wynikał m.in. z tego, że Japończycy dodali więcej wyrazu bogactwu barw, jakie zaczerpnęli z chińskich wyrobów emaliowanych. Zmiany kompozycji związane były ze zmianami technologicznymi, które umożliwiły tworzenie większych gładkich powierzchni bez konieczności stosowania gęstej siatki drucików. W ostatniej ćwierci XIX wieku Namikawa Yasuyuki i niemiecki chemik Gottfried von Wagner opracowali nową emalię o większej przyczepności. Dlatego można było tworzyć kompozycje asymetryczne, z częścią pozostawioną bez dekoracji, zgodnie z tradycyjną estetyką japońską.

Motyl (chō) jest symbolem szczęśliwego związku, dlatego często służy w Japonii jako dekoracja weselna. Wcześniej był niezwykle popularnym motywem zdobniczym. Motyl bywa też symbolem ulotności, nietrwałości życia. Japończycy wierzyli, że w każdym motylu zamknięta jest dusza człowieka zarówno żyjącego, jak i zmarłego, dlatego motyw ten często pojawiał się na shini-e,drzeworytach upamiętniających niedawno zmarłych wybitnych artystów.

Katarzyna Paczuska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 4 cm, szerokość: 30,3 cm

Rodzaj obiektu

naczynie dekoracyjne

Technika

emalia komórkowa

Tworzywo / materiał

miedź, emalia

Pochodzenie / sposób pozyskania

legat

Czas powstania / datowanie

1875 — 1882

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Japonia

Właściciel

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Numer identyfikacyjny

MT/DW/491

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Okręgowe w Toruniu – Kamienica pod Gwiazdą, Toruń, Rynek Staromiejski 35

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd