treść serwisu

Brama Krakowska

Nota popularyzatorska

Trachter był jednym z najbardziej utalentowanych malarzy lubelskich i malarzy Lublina. Swoją edukację artystyczną odbył w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1915–1920), rozwijał w Wiedniu, później w Paryżu (1925–1929), włączając się w szeroki nurt artystów École de Paris w latach 20. XX wieku. Ta biografia artystyczna – typowa dla losu twórców Europy Środkowo-Wschodniej – określała także przemiany w stylu malarskim, od lekcji kolorystycznych i postimpresjonistycznych ku coraz bardziej uproszonym, syntetycznie opracowanym, nowoczesnym formom.

Malarz, podróżując szlakiem artystów europejskich, przyłączając się do artystycznej kolonii artystów żydowskich w Paryżu, migrujących ze wschodu Europy, ostatecznie swoją twórczość konsekwentnie powiązał z Lublinem i Kazimierzem Dolnym.

Brama Krakowska to wnikliwe, realistyczne, bogate w detale studium najważniejszego, historycznego obiektu artystycznego. Malowana we wczesnym okresie twórczości Trachtera pozwala zobaczyć historyczny obiekt przed późniejszymi działaniami konserwatorskimi związanymi z powojenną już regotycyzacją. Staranny i monumentalny układ kompozycyjny, wynikający z centralnego umieszczenia budowli w malarskim kadrze, ukazania jej masywności, był traktowany przez Trachtera jako sposób wydobycia detali, ale też podkreślenia rangi i dominanty historycznej bramy we współczesnym pejzażu Lublina. Obraz jednak nie wyczerpuje swoich znaczeń w inwentaryzatorskiej skrupulatności badania i utrwalania tego, co jest. Pokazuje także subiektywne warunki obserwacji bryły architektonicznej widzianej tu i teraz, z określonego punktu widzenia. Artystyczny punkt obserwacji, osadzony z ukosa, decyduje o przysadzistych proporcjach obiektu i pięknie wypełnionej żółtym blaskiem sylwetce wieży oraz lśniącej bielą dolnej kondygnacji przedbramia. Brama Krakowska jest skąpana w letnim, popołudniowym blasku słońca, zegar pokazuje godzinę 17.10. Artysta ukazuje też pośpieszny ruch postaci kłębiących się, szkicowo ujętych na centralnym placu przed bramą. Trachter ukazuje obiekt w określonej porze dnia, z obserwacją i oddaniem codziennego, bieżącego życia, tworząc malarską metaforę trwałości i zmienności, nawiązując do impresjonistycznej lekcji, którą rozwijał Claude Monet, malując kolejne wersje katedry w Rouen.

Marcin Lachowski



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w lewym dolnym rogu; Trachter, Lublin 1921 (?)

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Trachter, Symcha Binem (1894-1942)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 52 cm, szerokość: 37.5 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 63.5 cm, szerokość: 49.5 cm

Rodzaj obiektu

malarstwo, obraz

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/927/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd