
Spódnica qun
1801 — 1900
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Opracowujemy dokumentację cyfrową
Jest częścią kolekcji: Sztuka Dalekiego Wschodu
W kształcie kwadratu o zaokrąglonych rogach. W rezerwie wyhaftowano dwie kobiety w ogrodzie z płotkiem (motyw architektoniczny) i kwiatem wiśni. Aplikacje z przedstawieniami kobiet są dość powszechne w dekoracji dziewiętnastowiecznych kaftanów kobiecych. Najczęściej przedstawiano je w trakcie haftowania, kaligrafowania, parzenia czy picia herbaty lub pielęgnacji roślin. Przedstawienia kobiet w scenerii ogrodowej to również personifikacje następujących po sobie pór roku.
Haft, który był praktykowany w Chinach odkąd rozwinęło się jedwabnictwo, stanowił ważny aspekt pracy kobiet. Podczas gdy tkactwo odgrywało istotną rolę w ich życiu, jako cnota o znaczeniu honorowym (dzięki której kobieta mogła utrzymać siebie i swoich bliskich), haft uzyskał status wyrafinowanej pracy kobiecej w ekonomicznie i społecznie bardziej zamożnych gospodarstwach. Często znajdowało to odzwierciedlenie w poezji. Niemniej niektóre wykształcone kobiety wykorzystywały haftowanie jako źródło dochodów. Młode dziewczyny z zamożnych rodzin uczyły się technik hafciarskich od matek i starszych krewnych, a następnie je praktykowały i przekazywały następnym pokoleniom. Dlatego haft, choć praktykowali go także mężczyźni, stał się w Chinach bardzo ważną częścią codziennego życia kobiet. Odgrywał także rolę przy zamążpójściu. Haftowane elementy ślubnego posagu mogły obejmować buty, spodnie, torebki, szarfy, chusteczki, pościel, ubrania oraz inne przedmioty wykonane z tkaniny. W przygotowaniu posagu pomagały matki, starsze siostry, a czasem również inni krewni. Haftowane przedmioty świadczyły o zaangażowaniu, umiejętności i guście artystycznym przyszłej małżonki. Były ważnym czynnikiem oceny kandydatki na żonę w trakcie swatów. Poprzez haftowanie kobiety wyrabiały zręczność dłoni i zaczynały zwracać uwagę na najdrobniejsze szczegóły, nabywały wyczucia koloru i opanowywały bogaty repertuar motywów i wzorów. W kulturze dawnych Chin haft był nie tylko „sztuką kobiecą” lecz także miarą wartości kobiety. Sztuka ta utrwalała wielowiekową tradycję i motywy zdobnicze. Chinki przede wszystkim naśladowały prace wcześniejszych pokoleń hafciarek. Ich inwencja była więc ograniczona swoistym kanonem hafciarskim. Wymagał on więc od twórczyni schematu traktowania wyuczonych elementów i wykonywania ich zawsze tymi samymi ściegami.
Katarzyna Paczuska
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 17,5 cm , szerokość: 18,5 cm
Rodzaj obiektu
haft, element stroju
Technika
haft atłaskowy, haft kładziony, haft łańcuszkowy, haft sznureczkowy, ścieg złożony, ścieg paprotkowy, szycie
Tworzywo / materiał
jedwab, płótno, nici metalowe, nici jedwabne
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1801 — 1900
Muzeum Okręgowe w Toruniu
nieznany
1865 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
701 — 800
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.