Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Obraz ukazuje młodego mężczyznę o orientalnej urodzie w jasnym zawoju na głowie wykończonym frędzlami. Jego drobna twarz, zarost: wąsy i szpiczasta bródka w połączeniu z ciemną oprawą przepastnych oczu dają całość nader egzotyczną w wyrazie, zdają się schlebiać wyraźnie określonym modom i gustom epoki. Rzuca on widzowi spojrzenie przez wyciągnięte w przeciwnym kierunku ramię. Mocne światło przywodzi na myśl jeszcze malarstwo Caravaggia, który potrafił szczegółowość opisu łączyć ze skrajną syntezą. Artysta skomponował to dzieło opierając się na obserwacji światła i cienia, w której jedno równoważył drugim. Tak więc mamy do czynienia z malarstwem opartym na poszukiwaniu ładu i harmonii. Kontrast natomiast służy monumentalizacji postaci.
Jak dotąd nie udało się ustalić autorstwa obrazu. Zdaje się jednak, że portret ten może być portretem jedynie pozornym. Brak wyraźnych cech indywidualizujących, przy współistnieniu wrażenia uniwersalności, wskazywać może, że mamy do czynienia ze stylizacją, studium ogólnym zgodnym z ówczesna modą na orientalizm. Wrażenie to potęguje także umowność tła i nazbyt ciasny kadr ujęcia postaci.
Obraz pochodzi ze zbiorów Hermana Potockiego, następnie prawdopodobnie znalazł się w Rosi.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 47,0 cm, szerokość: 36,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna