Czarka ze spodkiem z herbem Челищьев (Liszczew)
1827
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Występuje w ścieżce edukacyjnej: I wszystko jasne!
Istnieją przypuszczenia, że przedstawienie „Mężczyzna zapalający żagiew” Lievens namalował ok. 1625 r., w czasie gdy przebywał w Leydzie i mieszkał w jednej pracowni z Rembrandtem. Badacze podkreślają, że to właśnie Lievens przyczynił się do zainteresowania Rembrandta utrechckim caravaggionizmem. Ten obraz Lievensa jest przykładem podziwu dla możliwości uzyskania wyjątkowych efektów malarskich poprzez grę światła i cienia. Jedynym źródłem światła na obrazie jest ogień trzymany w ręku mężczyzny, na który dmucha on, próbując zapalić żagiew; pozostała część kompozycji jest nieoświetlona. Dodatkowym efektem, który ożywia optycznie prawą stronę kompozycji, są ulatujące iskry.
Proponowano wiele wyjaśnień znaczenia obrazu. Według jednej z hipotez miał to być malarski odpowiednik wykonanej przez Lyciusa rzeźby antycznej, którą Pliniusz Starszy opisał jako Puer sufflans ignes (Chłopiec dmuchający na ogień). Wskazywano na zbieżność brzmienia nazwisk „Lycius” i „Livius”. Sugerowano również, że ten obraz był alegorią wzroku, natomiast omówiony wyżej – węchu, a obydwa były częścią cyklu pięciu zmysłów. Jednak bardziej prawdopodobne, że chodzi tu o alegorię ognia.
W zbiorach Staatliche Museen w Kassel znajdują się obrazy ukazujące cztery żywioły (Ogień, Powietrze, Ziemia i Woda, nr inw. GK 1205–1208) przypisane Lievensowi, niesygnowane i niedatowane. Mają zbliżony format do obrazów wilanowskich i prawdopodobnie zostały wykonane w latach 1623–1625. Wspomniane są w monografii Arthura K. Wheelocka Jr. [2009, s. 7–8]. Obraz będący alegorią ognia przedstawia młodego mężczyznę o podobnych „grubych” rysach twarzy, jak na omawianym dziele ze zbiorów muzeum wilanowskiego [Wheelock 2009, il. 7]. Mężczyzna ma tak samo mocno wydęte policzki od dmuchania na żar, ale nie ma odsłoniętych ramion, lecz jest ubrany w kubrak nałożony na koszulę. Cała kompozycja jest zwrócona w lewo. Malarz dodał stół i miseczkę z piaskiem, tworząc przez to wrażenie sceny rodzajowej. Tu należy odnotować przekaz, że w antykwariacie S. Nystad w Hadze znajdowały się także cztery obrazy Livensa o zbliżonym formacie, których tematem są cztery żywioły, datowane na ok. 1625 r., również niesygnowane.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 83,0 cm, szerokość: 60,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Manufaktura porcelany w Baranówce
1827
Muzeum Zamkowe w Malborku
Cranach, Lucas młodszy
1541
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Nieznane/ nieznane
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.