Księżyc nad wioską Chofu
96 grafika z serii „100 widoków księżyca", drzeworyt
1891
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Jest częścią kolekcji: Drzeworyty japońskie ukiyo-e
Ta rycina pochodzi z Tsuki hyakushi (Sto widoków księżyca), zbioru 100 drzeworytów nishiki-e (wielobarwnych) w formacie ōban (ok. 25 x 38 cm) autorstwa Tsukioka Yoshitoshi (1839-1892). Ryciny były publikowane partiami przez Akiyamę Buemona w latach 1885-1892. Przedstawiają księżyc towarzyszący ilustracji japońskich i chińskich anegdot, wydarzeń historycznych i mitologii oraz scen z teatru kabuki i nō, a nawet współczesnego Tokio. Wszystkie drzeworyty z cyklu łączy obecność księżyca na każdej z rycin. Autor mistrzowsko stworzył nastrój przy pomocy księżyca i jego poetyckich czy ekspresyjnych możliwości.
Tsukioka Yoshitoshi był artystą ukiyo-e ze szkoły Utagawy Kuniyoshi (1797-1861), aktywnym od Bakumatsu (ostatnie lata szogunatu) do okresu Meiji. Stworzył szeroką gamę prac, w tym bijin-ga (obrazy pięknych kobiet), fuzoku-ga (obrazy obyczajowe) oraz obrazy postaci historycznych i literackich. Ukończona w roku jego śmierci seria ta jest wysoko ceniona jako arcydzieło ostatnich lat jego życia. To była najbardziej udana i po dziś dzień najsłynniejsza z serii drukowanych Yoshitoshiego. Podobno klienci ustawiali się w kolejce przed świtem, aby kupić każdy nowy drzeworyt cyklu.
Grafika wiąże się z historią chińskiego generała Wu Zixu, generała ery Wiosen i Jesieni (722-481r. p.n.e.). Po zamordowaniu ojca i brata (ok.520 r.p.n.e.) uciekł z rodzinnego państwa Chu i rozpoczął służbę na dworze Wu. W jednej z wersji legendy stres związany z ucieczką postarzał jego wygląd, tak że stał się nie do poznania. W innej wersji ukrywał się wśród trzcin wzdłuż rzeki Huai aż do zmroku, kiedy to miejscowy rybak pomógł mu przeprawić się przez rzekę. Stał się wzorem lojalności w chińskiej kulturze.
Przy prawej krawędzi ok. 1/4 wysokości: Yoshitoshi, pod nią owalna cynobrowa pieczęć: Yoshitoshi.
Katarzyna Paczuska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 36,6 cm , szerokość: 24,7 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
drzeworyt nishiki-e, ślepe tłoczenie (karazuri)
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
Dar Mariusza Kołeckiego
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1891
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1889
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1891
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna