
Huculi w drodze
scena rodzajowa
1923
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Fryderyk Pautsch w latach 1898–1899 studiował prawo na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie, a następnie na Uniwersytecie Jagiellońskim. W kolejnym roku wybrał studia artystyczne u Józefa Unierzyńskiego i Leona Wyczółkowskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Na przełomie 1905/1906 roku przebywał na stypendium w Paryżu, gdzie zapisał się do pracowni Jeana-Paula Laurensa w Académie Julian. Macierzystą uczelnię ukończył w 1906 roku, po czym zamieszkał we Lwowie. Stamtąd najbliżej miał na Pokucie, gdzie od czasów studenckich wraz z Władysławem Jarockim i Kazimierzem Sichulskim przyglądał się Huculszczyźnie – krajobrazowi i życiu rusińsko-wołoskich górali. Tematyka ludowa zaczerpnięta bezpośrednio z ich folkloru przyczyniła się do nazwania wszystkich trzech artystów mianem „Hucułów”. W Ofierze wieczornej ze zbiorów szczecińskich uwidoczniła się skłonność do secesyjnej dekoracyjności. Kompozycja, wystawiana także pod tytułami W przedwieczorną chwilę, Huculi, Cyganie lub Czarny baran, gromadzi stłoczone w ciasnym kadrze postaci, porównywane przez krytykę do bohaterów starogreckich: „Pejzaż stał się metaforyczny. Cały dytyrambiczny nastrój tych obrazów skupił się w tej przedziwnej grupie, gdzie pod złotolitym fryzem słoneczników stanęła dziewczyna, Westalka słowiańska, okryta chustą bogatą jak płaszcz królewski, a przy niej stara Ceres wieśniacza z dzbanem, owocami kaliny przystrojona, dzieweczka z misą jabłek i cudne czarnowłose chłopię, przytrzymujące czarnego barana. To ofiara mleka, owoców i trzody, słowiańska hekatomba na cześć nieśmiertelnego boga Słońca, promienistego Heljosa” (Władysław Witwicki, Fryderyk Pautsch, „Sztuki Piękne” 1927/1928, nr 4, s. 132). Domniemana pierwotność Hucułów utożsamiana była przez Pautscha z reliktami najstarszych dziejów całej Słowiańszczyzny, a historyczną wagę ludowych wierzeń, obrzędów i strojów miały podnosić międzykulturowe zależności.
Szymon Piotr Kubiak
Inne nazwy
Ofiara wieczorna
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 141 cm, szerokość: 121 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wąsowicz, Wacław
1923
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Sichulski, Kazimierz (1879-1942) (malarz)
1906
Muzeum Narodowe w Lublinie
Axentowicz, Teodor
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.