Aleksandria
2002 — 2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
W serii lightboxów „Dziewice” (2002–2004) Marta Deskur (ur. 1962), podobnie jak w wielu innych swoich artystycznych projektach, odwołuje się do tradycji chrześcijańskiej. W „Dziewicach”, w których tworzy serię fotografii kobiet w zaawansowanej ciąży, w jawny sposób nawiązuje do dogmatu o niepokalanym poczęciu. Artystka podkreśla jednak, że pomimo oczywistej obecności w jej realizacjach treści religijnych, nie powinny być one wyłączną podstawą ich analizy i interpretacji. Znaczeń prac Deskur poszukiwać należy zatem nie tyle w obszarze wiary i religijności, co w kontekście współczesnych wartości, wyobrażeń i budowanych w oparciu o nie społecznych relacji. Tworząc paradoksalne, fotograficzne portrety „ciężarnych dziewic” artystka zwraca uwagę, jak dynamicznie zmienia się współczesna kultura, a w jej obrębie status i rola kobiety. Wyemancypowane „dziewice” Deskur ilustrują tę ewolucję. Sięgając po narzędzia wypracowane na gruncie refleksji feministycznej można powiedzieć, że Deskur jednym artystycznym gestem pokazuje jak silnie kultura patriarchalna wypaczyła pojęcie dziewictwa, używając go jako narzędzia kontrolowania kobiecej seksualności i jak bardzo wymaga ono mentalnego przewartościowania.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 70 cm
Rodzaj obiektu
fotomontaż, lightbox
Technika
montaż, druk cyfrowy, grafika komputerowa, fotografia cyfrowa
Tworzywo / materiał
aluminium, tworzywo sztuczne, folia transparentna, lampa, kabel zasilający
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2002 — 2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2002 — 2004
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1997
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna