treść serwisu

Hamburg: Landungsbrücke | Hamburg: Pomost portowy

marina

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Emil Nolde potraktował przedstawienie pejzażu portowego w oryginalny sposób. Na pierwszym planie ukazał perspektywę starego pomostu portowego umocowanego pomiędzy wysokimi palami, które tworzą wyraziste, ciemne, pionowe plamy kontrastujące z zamgloną powietrzną dalą akwenu portowego. Ich rytm wzmacnia ciemna plama dębowej dalby widoczna przy prawej krawędzi kompozycji. Zestawienie czarnych plam pali z ponurym nieboskłonem zasnutym niskimi chmurami i dymem z parostatków, jak i pustka panująca na pomoście budują nastrój melancholii, charakteryzujący późnojesienny zastój w porcie leżącym nad Morzem Północnym.

Grafika wykonana w 1910 roku techniką akwaforty i akwatinty została odbita na czerpanym papierze welinowym ze znakiem wodnym: …N Holland 1914, najwcześniej w roku wyprodukowania tego papieru. Kompozycja należy do grupy grafik tworzonych podczas pobytu Noldego w Hamburgu w 1910 roku. Rysował wówczas tuszem różne motywy miejskie, m.in. widoki zabytkowych budowli, takich jak kościół św. Katarzyny, a przede wszystkich przedstawiał pejzaże portowe i statki. Na podstawie tych rysunków tworzył potem ryciny, które odbijał w następnych latach. Kompozycja z pomostem portowym została wykonana w trzech stanach, czyli wersjach opracowania płyty – matrycy drukarskiej. Z dwu pierwszych stanów wydrukowano zaledwie dziesięć egzemplarzy: w wydawnictwie Genthe w Hamburgu i firmie Carla Sabo w Berlinie. Z trzeciego stanu płyty, z którego pochodzi szczecińska odbitka, wydrukowano nieznaną liczbę egzemplarzy w 1914 roku.

Emil Hansen urodził się w 1867 roku koło miejscowości Nolde ¬– od tej nazwy przyjął swoje nazwisko. Zmarł w 1956 roku w Seebüll. W 1892 roku był nauczycielem rysunku w Industrie- und Gewerbeschule (Szkole Przemysłu i Rzemiosła) w Sankt Gallen, gdzie poznał twórczość Ferdinanda Holdera i Arnolda Böcklina bliską jego odczuwaniu sztuki. Podjęty w Monachium kurs malarstwa kontynuował w Académie Julian w Paryżu. Po powrocie nawiązał kontakty z ekspresjonistami skupionymi w grupie Die Brücke. Pracował w osamotnieniu, podróżując po Europie i Azji oraz wyspach Pacyfiku. Doceniony został dopiero w 1931 roku.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura;napis: na recto po prawej pod przedstawieniem; ołówkiem: Emil Nolde
  2. Napis: na recto w lewym dolnym rogu; tytuł ołówkiem: Hamburg: Landungsbrücke
  3. Znak odręczny;napis: na recto w prawym dolnym rogu arkusza; ołówkiem numer w okręgu: 74
  4. Napis: na recto w prawym dolnym rogu arkusza; ołówkiem cena: 50-
  5. Pieczęć;napis: na verso w lewym dolnym rogu arkusza; pieczęć okrągła czarna z napisem i trójliściem na otoku i numerem w polu: ZOLL / U-30
  6. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć okrągła fioletowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz ołówkiem data i numer inwentarza: Museum Stettin 1930. | 3.
  7. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna liliowa z numerem ołówkiem, przekreślonym: M.P.Z. | Szczecin | Dział … | Nr 1192
  8. Znak wodny;napis: wzdłuż lewego brzegu arkusza; (…)N HOLLAND 1914

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Nolde, Emil (1867-1956)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 450 mm, szerokość: 650 mm
odcisk: wysokość: 312 mm, szerokość: 412 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

sucha igła, akwatinta, akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany welinowy gruby z filigranem

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1910 — 1914

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Hamburg (Niemcy), Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3051

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd