
Feluke am Nil (Am Nil) | Feluka na Nilu
pejzaż
1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Emil Nolde potraktował przedstawienie pejzażu portowego w oryginalny sposób. Na pierwszym planie ukazał perspektywę starego pomostu portowego umocowanego pomiędzy wysokimi palami, które tworzą wyraziste, ciemne, pionowe plamy kontrastujące z zamgloną powietrzną dalą akwenu portowego. Ich rytm wzmacnia ciemna plama dębowej dalby widoczna przy prawej krawędzi kompozycji. Zestawienie czarnych plam pali z ponurym nieboskłonem zasnutym niskimi chmurami i dymem z parostatków, jak i pustka panująca na pomoście budują nastrój melancholii, charakteryzujący późnojesienny zastój w porcie leżącym nad Morzem Północnym.
Grafika wykonana w 1910 roku techniką akwaforty i akwatinty została odbita na czerpanym papierze welinowym ze znakiem wodnym: …N Holland 1914, najwcześniej w roku wyprodukowania tego papieru. Kompozycja należy do grupy grafik tworzonych podczas pobytu Noldego w Hamburgu w 1910 roku. Rysował wówczas tuszem różne motywy miejskie, m.in. widoki zabytkowych budowli, takich jak kościół św. Katarzyny, a przede wszystkich przedstawiał pejzaże portowe i statki. Na podstawie tych rysunków tworzył potem ryciny, które odbijał w następnych latach. Kompozycja z pomostem portowym została wykonana w trzech stanach, czyli wersjach opracowania płyty – matrycy drukarskiej. Z dwu pierwszych stanów wydrukowano zaledwie dziesięć egzemplarzy: w wydawnictwie Genthe w Hamburgu i firmie Carla Sabo w Berlinie. Z trzeciego stanu płyty, z którego pochodzi szczecińska odbitka, wydrukowano nieznaną liczbę egzemplarzy w 1914 roku.
Emil Hansen urodził się w 1867 roku koło miejscowości Nolde ¬– od tej nazwy przyjął swoje nazwisko. Zmarł w 1956 roku w Seebüll. W 1892 roku był nauczycielem rysunku w Industrie- und Gewerbeschule (Szkole Przemysłu i Rzemiosła) w Sankt Gallen, gdzie poznał twórczość Ferdinanda Holdera i Arnolda Böcklina bliską jego odczuwaniu sztuki. Podjęty w Monachium kurs malarstwa kontynuował w Académie Julian w Paryżu. Po powrocie nawiązał kontakty z ekspresjonistami skupionymi w grupie Die Brücke. Pracował w osamotnieniu, podróżując po Europie i Azji oraz wyspach Pacyfiku. Doceniony został dopiero w 1931 roku.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 450 mm, szerokość: 650 mm
odcisk: wysokość: 312 mm, szerokość: 412 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
sucha igła, akwatinta, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany welinowy gruby z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Orlik, Emil
1915
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Kollwitz, Käthe
1920 — 1921
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Eberz, Josef
1918
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.