
Dedit Dns Moysi in Monte Sinai duas tabulas testimonij lapideas | Bóg daje Mojżeszowi tablice prawa na Górze Synaj
scena biblijna
1650 — 1670
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII w.
Niewielkich rozmiarów obraz na blasze miedzianej gloryfikujący księcia Filipa II (1573–1618), powstał w 1608 roku. W centrum kompozycji przedstawiono siedzącego na tronie księcia, koronowanego wieńcem laurowym przez unoszące się nad nim putto z liściem palmowym, czyli znakiem zwycięstwa. Nad sceną góruje Bóg Ojciec. W swych dłoniach szczeciński władca trzyma wagę – symbolizującą sprawiedliwość rządów oraz wiązkę strzał – oznakę zgody między książętami panującymi na Pomorzu, odwołując się do układu o podziale władzy zawartego przez Filipa II i jego braci po śmierci ich ojca Bogusława XIII (1544–1606).
Wyobrażona u stóp Filipa kobieca postać z księgą to alegoria mądrych rządów. Księciu towarzyszą uczeni oraz żołnierze. Powyżej, w strefie niebiańskiej, po bokach przedstawiono anioły i putta, które, usadowione na chmurach, podtrzymują tablice Dekalogu oraz model świątyni Salomona. U dołu kompozycji znajduje się tablica inskrypcyjna z tytulaturą księcia i dedykacją od autora obrazu, a pośrodku, w owalu, widnieje wielki herb Pomorza.
Tego typu przedstawienia gloryfikujące panujących – apoteozy – upowszechniły się w XVI wieku. Wydawane w postaci druków, przeznaczone były często do szerokiej popularyzacji, w formie malarskiej lub rzeźbiarskiej zaś umieszczano je w gmachach publicznych i rezydencjach władców. Szczecińska apoteoza Filipa II była zarówno darem dla księcia, jak i pokazem umiejętności malarza Pancratiusa Reinickego (15..–1610). Artysta, pochodzący z Żar na Łużycach Dolnych, figuruje w księgach miejskich Szczecina jako mieszczanin między 1604 a 1610 rokiem, kiedy to odnotowano jego śmierć.
Obraz w 1978 roku pojawił się w domu aukcyjnym Heim Gallery w Londynie. Zakupiony przez polskie Ministerstwo Kultury i Sztuki, trafił 1979 roku do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Justyna Bądkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
bez ramy: wysokość: 32 cm, szerokość: 19.8 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
blacha miedziana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bartoli, Pietro Santi
1650 — 1670
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Łempicki, Marian
1968
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Waniek, Henryk
2000 — 2001
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.