Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Obraz spełnia wszystkie wymogi francuskiego akademizmu. Prezentuje intelektualny charakter twórczości artystycznej zarówno pod względem treściowym (temat historyczny) jak i formalnym (podporządkowanie wzorom antycznym i opanowanie warsztatu ze starannym wykończeniem dzieła). Artysta poruszający się w stosunkowo ciasnych ramach ogólnie przyjętej konwencji nie wykazuje się wyobraźnią, czy nowatorstwem rozwiązań. Skupia się natomiast - jak starożytni - na pięknie ludzkiego ciała.
Akt mężczyzny wkomponowany jest w tło, które stanowią skały i otwarta przestrzeń wieczornego nieba. Przedstawiony zgodnie z zasadą klasycznego kontrapostu. Oparty na skale model twardo wspiera się prawą nogą na ziemi (i to na niej spoczywa cały ciężar ciała), podczas gdy lewa mocniej zgięta w kolanie utrzymuje na swoim miejscu opasującą biodro żółto-brunatną chustę. Prawa ręka z wyciągniętym wskazującym palcem uniesiona do góry, a lewa przytrzymuje laskę zakończoną krzyżem z czerwoną wstążką.
Święty Jan Chrzciciel przez chrześcijan jest uznawany za ostatniego biblijnego proroka przed nadejściem Chrystusa. Już jako młodzieniec (rezygnując z drogi kapłańskiej) rozpoczął życie ascety na Pustyni Judzkiej, gdzie prawdopodobnie zetknął się z esseńczykami. Na pustyni został powołany na proroka, a jego głównym zadaniem stało się wzywanie ludzi do nawrócenia oraz przygotowanie gruntu mentalnego pod publiczną służbę Mesjasza. Głosił potrzebę nawrócenia i odnowy duchowej oraz zapowiadał przyjście Chrystusa. Z jego też ust podczas chrztu Chrystusa w Jordanie po raz pierwszy pada potwierdzenie, że Jezus jest Zbawicielem. Sam Jezus wystawił Janowi świadectwo, jakiego żaden inny człowiek z Jego ust nie otrzymał: „On jest tym, o którym napisano: Oto ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby Ci przygotował drogę. Zaprawdę powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela" (Mt 11, 7-11; Łk 7, 24-27).
Na obrazie wilanowskim św. Jan wskazuje na niebo, kierując uwagę patrzących na sprawy duchowe. W bardzo podobnym ujęciu przedstawiano Chrystusa Zmartwychwstałego, prezentuje on jednak wówczas rany.
Prawdopodobnie ze zbiorów roskich, wg zapisu Benedykta Tyszkiewica z września 1950.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 53,0 cm, szerokość: 34,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna