treść serwisu

Koń w uprzęży

Rzeźba

Jest częścią kolekcji: Rzeźby

Nota popularyzatorska

Henri-Geoffroy de la Planche de Ruillé, Koń, Francja, k. XIX w., sygn. “Cte G.de Ruille” Szorownia hrabiego Mikołaja Potockiego w jego stajniach paryskich przy Av. Friedland, tak jak łańcucka Galowa Szorownia w Stajniach Zamkowych za III i IV ordynata, była wyjątkowo wytworną masztarnią-salonem, w jakiej oprócz rozwieszonych na boazerii ścian kilkudziesięciu wyjazdowych uprzęży umieszczono także meble, cenne bibeloty i zaprzęgowe akcesoria. Po śmierci hrabiego w 1921 roku, który swoim sukcesorem, uczynił IV ordynata Alfreda Antoniego Potockiego uprzęże i wyposażenie szorowni paryskiej, jako część spadku po Mikołaju Potockim, przewiezione zostały do Łańcuta. Z Paryża, gdzie ustawiona była na stole, pośrodku szorowni, trafiła wówczas do Łańcuta kameralna rzeźba w brązie przedstawiająca konia zaprzęgowego w chomątowej uprzęży, jaką ustawiono w Szorowni Galowej. Jej twórcą jest bardzo modny we Francji na przełomie XIX i XX wieku hrabia Henri-Geoffroy de la Planche de Ruillé, autor licznych kameralnych rzeźb koni, jeźdźców, amazonek, dżokei i, rzadziej, zaprzęgów. Oddawał w nich doskonale anatomię koni, oraz szczegóły przedstawionych uprzęży czy rzędów jeździeckich.

Aldona Cholewianka-Kruszyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

de la Planche de Ruillé, Henri-Geoffroy (1842-1922)

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

odlew

Tworzywo / materiał

brąz

Pochodzenie / sposób pozyskania

decyzja administracyjna

Czas powstania / datowanie

XIX/XX wiek

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: nieznane

Właściciel

Muzeum - Zamek w Łańcucie

Numer identyfikacyjny

S.4628MŁ

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji wewnętrzna

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd