Dom lekarza zdrojowego Józefa Dymnickiego w Busku
1876
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Bolesław Pacanowski - między Łodzią a Ameryką
W zbiorze projektów scenograficznych Pacanowskiego z lat 1949–1951 wykonanych dla sceny żydowskiej znajduje się 26 rysunków i akwarel (MPOLIN-M1141-MPOLIN-M1166). Państwowy Teatr Żydowski z siedzibą w Łodzi powstał w listopadzie 1949 r. z połączenia dwóch scen: Dolnośląskiego Teatru Żydowskiego z siedzibą we Wrocławiu i Łódzkiego Teatru Żydowskiego. Dyrektorem i kierownikiem artystycznym Teatru została Ida Kamińska. Mimo formalnego połączenia utrzymano dwa autonomiczne zespoły artystyczne w obu miastach. Teatr w Łodzi dzielił scenę z Teatrem Nowym przy ul. Więckowskiego 15. W roku 1955 Teatr przeniesiono do Warszawy, gdzie działa do dziś jako Państwowy Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich (zob. http://www.teatr-zydowski.art.pl/teatr/historia, dostęp 8.11.2021).
Bolesław (Beniamin) Pacanowski projektował scenografię zarówno dla Dolnośląskiego Teatru Żydowskiego we Wrocławiu, np. do spektaklu „Hamans mapole” [Klęska Hamana] Chaima Slovesa w reż. Icchaka Grudberga-Turkowa (premiera 7 grudnia 1949), jak i dla Państwowego Teatru Żydowskiego w Łodzi (zob. https://encyklopediateatru.pl//osoby/53479/bencjan-pacanowski, dostęp 8.11.2021). Można sądzić, że większość projektów powstała dla łódzkich przedstawień. Pacanowski, wspólnie z Aleksandrem Bogenem, stworzył scenografię do spektaklu złożonego z trzech jednoaktówek Szolem Alejchema „Jakenhuz. Ojlem habo, Mensz” [Wieczór Szołem Alejchemowski] w reż. Idy Kamińskiej (premiera 4 marca 1950). Natomiast do kompozycji scenicznej wg. tekstów Icchoka Lejba Pereca „Amol iz gewen” [Ongiś było] w reż. Natana Meislera scenografię przygotował samodzielnie (premiera 24 listopada 1951) (zob. „Almanach sceny polskiej 1949/50” i „Almanach sceny polskiej 1950/51”).
Dominujący w projektach realizm, wierne oddanie szczegółów wnętrz i kształtów przedmiotów wskazuje nie tylko na artystyczny gust samego Pacanowskiego, ale jest także wyrazem obowiązującej w latach 1949–1956 w plastyce, literaturze i teatrze doktryny socrealizmu.
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 23 cm, szerokość: 38.5 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
tusz, ołówek, piórko, akwarela
Tworzywo / materiał
tusz, farba akwarelowa, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1876
Muzeum Narodowe w Lublinie
1788
Muzeum Narodowe w Lublinie
1930
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna