treść serwisu

Maska calao

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maski dogońskie należą do tajnego stowarzyszenia Awa, którego członkami (awa larani) są obrzezani mężczyźni. Słowo awa pochodzi z języka sigi-so i jest też terminem określającym cały kompletny maskujący strój z włókien. Struktura Awa oparta jest na grupach wiekowych, czyli grupach osób inicjowanych w tym samym czasie. Na czele stowarzyszenia masek stoją starcy, którzy uczestniczyli w dwóch kolejnych świętach Sigi odbywających się co 60 lat, zwani Mulono. Spośród nich wybiera się Wala-baga (przywódcę masek), osobę doskonale znającą ich tajniki. Ważną funkcje sprawują też Olubaru znający sekretny język sigi-so, wtajemniczeni w kult awa. Przy okazji każdego Sigi wybierani są młodzi ludzie inne puru, którzy w odosobnieniu przechodzą długie szkolenie i po jego zakończeniu stają się nowymi Olubaru. Pod koniec nauki otrzymują pomocników zwanych Kabaga, którzy asystują im podczas wykonywania obowiązków. Kolejne miejsce w hierarchii Awa zajmują mężczyźni, którzy uczestniczyli w jednym Sigi. Mężczyźni w średnim wieku są odpowiedzialni za prawidłowe przygotowanie i wykonanie tańców w maskach.

Członkowie Awa współorganizują uroczystości religijne, pełnią podczas nich funkcje porządkowe. W czasie Sigi, świąt zasiewów, rytuałów baga bundo czy ceremonii Dama dbają o ład i porządek we wsi. W tym czasie powinny ustać wszelkie kłótnie. Osoby zakłócające porządek muszą się liczyć z nałożeniem wysokiej kary, głównie finansowej. Pieniądze te zasilają fundusz stowarzyszenia masek i przeznaczane są na zakup żywności spożywanej podczas świąt oraz na pozyskanie przedmiotów i materiałów niezbędnych do przeprowadzenia obrzędów.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 84 cm, szerokość: 16 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

skręcane, malowane, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

włókno roślinne (sznurek), barwniki naturalne, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1951 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Republika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Nombori

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/7336

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd