treść serwisu

Dzban z personifikacją żywiołu wody

Jest częścią kolekcji: Wyroby rzemiosła i przemysłu szczecińskiego

Występuje w ścieżkach edukacyjnych: Ukryte znaczenia, Ukryte znaczenia

Nota popularyzatorska

Wyroby słynnej miśnieńskiej porcelany, jako przedmioty zbytkowne, służące wyłącznie celom dekoracyjnym, nie utylitarnym, cieszyły się ogromną popularnością wśród ludzi zamożnych. Ich posiadanie świadczyło o statusie majątkowym oraz wysublimowanym guście. Wysoko ceniono zwłaszcza dzieła wykonane przez Johanna Joachima Kändlera (1706–1775), mistrza rzeźbiarzy i dekoratorów porcelany. Był synem pastora i urodził się w Fischbach w Niemczech, gdzie odebrał klasyczne wykształcenie. Jako młodzieniec odznaczający się doskonałą znajomością mitologii grecko-rzymskiej, darem wnikliwej obserwacji natury, a przede wszystkim wysokimi umiejętnościami rzeźbiarskimi i pomysłowością, trafił na praktykę rzeźbiarską na dwór drezdeński. Jego talent został szybko zauważony przez samego Augusta II Mocnego (1670–1733), co zaowocowało zatrudnieniem go w 1731 roku w charakterze modelarza, rzeźbiarza, projektanta, dekoratora i wreszcie kierownika działu rzeźby w miśnieńskiej manufakturze porcelany. Kändler traktował porcelanę jak materiał rzeźbiarski i dekorował jej powierzchnię malowidłami. Stał się najznakomitszym artystą i wizjonerem w tej dziedzinie rzemiosła. Wytworzone przez niego przedmioty nierzadko zyskiwały status porcelanowych arcydzieł, charakteryzujących się ogromną szczegółowością detali, swobodnym urokiem stylu rokoko, ale także realizmem. Pozostawił po sobie tysiące dzieł, które podziwiać możemy w najsławniejszych muzeach świata.
W XIX stuleciu manufakturę królewską zmodernizowano, wprowadzając do procesu produkcji metody przemysłowe. W 1910 roku z okazji dwóchsetlecia istnienia odlano wiele figurek według osiemnastowiecznych modeli Kändlera. Jej znakiem towarowym niemal od początku istnienia są skrzyżowane miecze – element tarczy herbowej elektorów saskich.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Znak odręczny: wewnątrz stopy dzbana, nad dolną krawędzią, po lewej stronie; miecze takie są elementem tarczy herbowej elektorów saskich; miecze wydłużone w pionie, rekojeści na dole, ostrza na górze; znak manufaktury porcelany w Miśni, wykonany ręcznie podszkliwnie (pod glazurą) kobaltem; kolor granatowy, : Dwa skrzyżowane miecze
  2. Znak odręczny: wewnątrz stopy dzbana, nad dolną krawędzią, po prawej stronie; cyfra wraz z kropkami wykonana bladoczerwoną farbą, odręcznie; wykonana w manufakturze miśnieńskiej?: 40 (poniżej między cyfrą 4 i 0 malutka czerwona kropka, oraz za cyfrą 0 malutka czerwona kropka)
  3. Napis: na dnie stopy dzbana; cyfry wyryte odręcznie?; znak lekko ozdobny, zwłaszcza w ogonku cyfry 2;wykonany w manufakturze porcelany w Miśni?: 320 (przy cyfrze 0 wyryta malutka kropka)
  4. Napis: na dnie stopy dzbana; cyfry wyciśnięte; wykonane w manufakturze porcelany w Miśni?: 147

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

autor pierwowzoru: Kändler, Johann Joachim (1706-1775)
Meissener Porzellanmanufactur

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 65 cm

Rodzaj obiektu

dzban, dekoracja

Technika

podszkliwne, naszkliwne, malowanie, wyrób manufakturowy

Tworzywo / materiał

porcelana

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1741 — 1910

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Miśnia (Europa; Niemcy; Saksonia; powiat Miśnia)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/141

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd