treść serwisu

Portret Filipa Melanchtona

Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe

Nota popularyzatorska

Filip Melanchton (właściwie Philipp Schwartzerdt, 1497–1560) był wybitnym teologiem protestanckim i najważniejszym obok Jana Bugenhagena (1485–1558) współpracownikiem Marcina Lutra (1483–1546). Jego portret pochodzi z kościoła mariackiego w Dąbiu, gdzie przed II wojną światową znajdował się wraz z drugim, obecnie zaginionym, wizerunkiem Marcina Lutra.

Melanchton został ukazany w pełnej postaci, w szerokim płaszczu z futrzanym kołnierzem, stojąc pod arkadą, a w ręku trzymając książkę. W żagielkach łuku umieszczono kartusze z godłami Melanchtona. Po lewej stronie wąż wijący się na krzyżu to wąż Mojżesza – symbol, którego używał od 1519 roku. Po prawej stronie lew w koronie trzymający młotek i cęgi to herb nadany przez cesarza Maksymiliana I w 1495 roku ojcu Melanchtona, Georgowi Schwartzerdtowi (1459–1508), płatnerzowi na dworze w Heidelbergu. Umieszczoną nad przedstawieniem inskrypcję można przetłumaczyć następująco: Prawdziwe i rzeczywiste przedstawienie wielebnego w pełni oświeconego i wielce uczonego pana Filipa Melanchtona.

Prezentowany obraz to w istocie grafika złożona z 13 arkuszy, o różniących się nieco wymiarach, naklejonych na płótno, które rozciągnięto na połączonych ze sobą trzech świerkowych deskach i pomalowano farbami temperowymi. Mimo braku sygnatury drzeworyt wykorzystany jako baza obrazu uznawany jest za dzieło warsztatu Lucasa Cranacha Młodszego (1515–1586). Seria takich wielkoformatowych grafik przedstawiających trzech reformatorów Jana Husa, Marcina Lutra i Filipa Melanchtona powstała w 2. połowie XVI wieku, a wzorami dla niej były wcześniejsze grafiki Cranacha Młodszego, w tym przedstawienie Melanchtona z 1561 roku. Miały służyć rozpowszechnianiu wizerunków reformatorów w kościołach, gdyż zapotrzebowanie było duże, a seryjne odbitki tańsze niż portrety zamawiane u malarzy. Jednak w tym przypadku zdecydowano się jeszcze na podmalowanie czarno-białej grafiki.

Justyna Bądkowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: ponad przedstawieniem; Wahre und eigentliche Contrafactur des Ehrwirdige wohler | leuchten und Hochgelerten Herrn Philipi Melanchton
  2. Napis: z tyłu w górnej części deski; Erneuert im 3ten Jubel Jahr 1817 | den 31ten Oktobr: in der Festung alten | Dam. auf Kosten der Kirche, | von den Mahler Joh: Fried: Wrembsch. | Treuer Lehrer Schlafe du.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

warsztat, autor pierwowzoru: Cranach, Lucas młodszy (1515-1586)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 173 cm, szerokość: 98 cm
bez ramy: wysokość: 149 cm, szerokość: 78 cm

Rodzaj obiektu

obraz, grafika

Technika

drzeworyt, malarstwo temperowe

Tworzywo / materiał

papier, płótno, drewno świerkowe, tempera

Pochodzenie / sposób pozyskania

przekaz

Czas powstania / datowanie

około 1560 — 1580

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa), Dąbie, część miasta Szczecin (województwo zachodniopomorskie) - pochodzenie; znalezienie: Dąbie, część miasta Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1206

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd