
Zestaw wróżebny
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Zestaw wróżbiarski składa się z ośmiu figurek – siedmiu antropomorficznych i jednej zoomorficznej. Większość wykonano schematycznie. Na dość dużych głowach nie zaznaczono rysów twarzy. Wszystkie pokryte zostały warstwą białej substancji ofiarnej, najprawdopodobniej papką z prosa. Na uwagę zasługuje figurka dzioborożca (calao), symbolu macierzyństwa. Dziób ptaka oraz spuchnięty brzuch nawiązują do podwójnej – męskiej i żeńskiej siły prokreacyjnej i oznaczają ciążę. Rzeźba calao rzadko występuje w zestawach wróżebnych.
Wśród figurek postaci ludzkich dwie mają uniesione do góry ręce. Gest ten jest jednym z częstszych motywów występujących w przedstawieniach przodków dogońskich. Interpretuje się go jako modlitwę, wezwanie do połączenia nieba i ziemi. Znakiem sojuszu tych światów jest deszcz, który jest szczególnie cenny w rolniczym kraju Dogonów. Według mitologii dogońskiej deszcze rozdziela pierwszy Nommo – Nommo Die. Nommo są jednymi z najważniejszych bytów w religii Dogonów. To cztery pary bliźniąt stworzone jako pierwsze istoty, tuż po Ziemi, Niebie i wodzie przez Ammę – boga-stwórcę, uważane również za bóstwa wody. Nommo Die pozostaje w niebie obok Ammy, którego jest namiestnikiem. Ujawnia się poprzez burzę, piorun i tęczę nazywaną drogą Nommo. Gdy pora deszczowa się opóźnia lub panuje susza, rolnicy zwracają się z prośbą do wróżbity, który w ich imieniu pyta Yurugu – mitycznego bladego lisa (Vulpes pallidus), bóstwo, które według mitologii dogońskiej uzyskało dar jasnowidzenia – kiedy zasiać zboże. Zbyt wczesne wysianie ziaren lub przesunięcie się pierwszego deszczu może spowodować nieurodzaj i klęskę głodu. Mocą przywoływania deszczu obdarzeni zostali również kapłani pochodzący z Aru. Według mitu to człowiek z Aru jako pierwszy błagał boga o deszcz, który spadł na ziemię. Dlatego do dnia dzisiejszego uważa się, że w momencie suszy pomóc mogą jedynie hogonowie (kapłani) z Aru.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 19.2 cm, szerokość: 32 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
biała patyna, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.