Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Za sprawą obrazu przed oczyma patrzącego roztacza się rozległy widok na pagórkowatą lesistą okolicę, przecięty z lewej strony grupą wysokich drzew, a w oddali zamknięty pasmem gór. Z prawej strony na pierwszym planie przystanął wsparty na kiju pasterz ze stadkiem owiec. W głębi z naprzeciwka zbliżają się dwie postaci. Podświetlone od tyłu wysokie i stare topole z lewej strony pełnią rolę dominanty i tworzą niepowtarzalny nastrój nieco sentymentalnego obrazu.
Obraz stylistycznie zbliżony jest do pejzaży Claude’a Lorraina i to właśnie jako obraz tego mistrza nabył go Stanisław Kostka Potocki. Atrybucję tę powtarzają późniejsze inwentarze.
Pochodzący z ubogiej lotaryńskiej rodziny Claude Lorrain działalność malarską rozpoczął jako pomocnik pejzażysty Agostina Tassiego, później był uczniem Claude’a Derueta (w latach 1625-1626). Kariera jego nabrała rozpędu po wyjeździe do Włoch; gdzie po początkowym pobycie w Neapolu i Nancy, w roku 1627 na stałe osiedlił się w Rzymie. Wkrótce zdobył sławę jako uznany pejzażysta, w 1634 r. został członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza. Do ugruntowania jego pozycji przyczyniły się zlecenia od przedstawicieli rzymskiej arystokracji i papieży: Urbana VIII, Aleksandra VII i Klemensa IX oraz króla hiszpańskiego Filipa IV.
Lorrain specjalizował się w pejzażach ze scenami pasterskimi oraz widokach fantastycznych portów, które zwykł ożywiać drobnym sztafażem (scenki mitologiczne, biblijne i rodzajowe). Wykształcił swój własny typ krajobrazu idealnego, który wywarł znaczący wpływ zwłaszcza na pejzażystów angielskich XVIII i XIX w. Obrazy jego charakteryzuje głęboka i przemyślana kompozycja i doskonała warstwa rysunkowa. Wszystkie te cechy odnaleźć można w pejzażu wilanowskim, co skłania do dalszych poszukiwań atrybucyjnych w tymże kręgu artystycznym. Dodać należy, że Loraine’a bliskie kontakty łączyły z Nicolasem Poussinem, malarzem o podobnym temperamencie twórczym.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 46,0 cm, szerokość: 56,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna