treść serwisu

Druciarz

Nota popularyzatorska

Sylwetka młodego mężczyzny skupionego nad swoją pracą w niewielkim zaciemnionym pomieszczeniu wprowadza nastrój skupienia, kontemplacji. Druciarz Hipolita Lipińskiego nawiązuje do tradycji malarstwa rodzajowego z uwagą odtwarzającego pracę i codzienność jako główne tematy przedstawienia malarskiego.

Druciarze w XIX wieku byli jedną z największych grup rzemieślniczych, wykorzystywali metalowe tworzywo do rozlicznych celów związanych z gospodarstwem domowym. Jedną z najczęstszych potrzeb było wzmacnianie pokruszonych lub stłuczonych naczyń ceramicznych drucianymi siatkami, scalającymi i wzmacniającymi konstrukcję.

Druciarz Lipińskiego, pochłonięty tą czynnością, jest skupiony na precyzyjnym oplataniu naczynia umieszczonego na kolanach. Malarz eksponuje skromny wystój pomieszczenia, pokazuje ubogie wyposażenie składające się z kilku podstawowych naczyń umieszczonych na piecu rozjarzonym ogniem. Cała uwaga jednak koncentruje się na dłoniach i twarzy młodzieńca, oświetlonych zewnętrznym, ukrytym przed widzami światłem. Kompozycja sceny wzmacnia koncentrację i kieruje uwagę na proste czynności. Młodzieniec, zatopiony w swoim świecie, wyraża pochwałę starannego rzemiosła. Scena opisuje codzienność jako stan niezwykłego skupienia, koncentracji, transcendencji.

Lipiński w realizacjach z różnych okresów swojej twórczości sięgał do scen wielopostaciowych, historycznych, pejzażowych, ale przede wszystkim był uważnym obserwatorem codziennego rytmu życia w scenerii krakowskich targów, uroczystości religijnych itp. Wczesna praca – studium druciarza – zapowiada te zainteresowania. Codzienność traktowana w sposób niezwykle oszczędny i intymny przywołuje długą tradycję malarstwa rodzajowego w typie holenderskim. Poprzez użycie światłocienia artysta wydobywa nastrojowość i z pokorą szlachetnie akcentuje wymiar codzienności oraz powtarzalnych obowiązków. Odbiorcy nie przeszkadzają niedoskonałe proporcje postaci młodzieńca, deformacje niezbyt wprawnie odtworzonej postaci, przeciwnie – całej scenie dodają niepowtarzalności i uroku.

Marcin Lachowski



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: w prawym dolnym rogu; H.Lipiński | 20/5 865.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Lipiński, Hipolit (1846-1884)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 66 mm, szerokość: 52.5 mm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 98 cm, szerokość: 83 cm

Rodzaj obiektu

malarstwo, obraz

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1865

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/833/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd