
Rozmowa księdza z dziećmi
1856
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe
Sylwetka młodego mężczyzny skupionego nad swoją pracą w niewielkim zaciemnionym pomieszczeniu wprowadza nastrój skupienia, kontemplacji. Druciarz Hipolita Lipińskiego nawiązuje do tradycji malarstwa rodzajowego z uwagą odtwarzającego pracę i codzienność jako główne tematy przedstawienia malarskiego.
Druciarze w XIX wieku byli jedną z największych grup rzemieślniczych, wykorzystywali metalowe tworzywo do rozlicznych celów związanych z gospodarstwem domowym. Jedną z najczęstszych potrzeb było wzmacnianie pokruszonych lub stłuczonych naczyń ceramicznych drucianymi siatkami, scalającymi i wzmacniającymi konstrukcję.
Druciarz Lipińskiego, pochłonięty tą czynnością, jest skupiony na precyzyjnym oplataniu naczynia umieszczonego na kolanach. Malarz eksponuje skromny wystój pomieszczenia, pokazuje ubogie wyposażenie składające się z kilku podstawowych naczyń umieszczonych na piecu rozjarzonym ogniem. Cała uwaga jednak koncentruje się na dłoniach i twarzy młodzieńca, oświetlonych zewnętrznym, ukrytym przed widzami światłem. Kompozycja sceny wzmacnia koncentrację i kieruje uwagę na proste czynności. Młodzieniec, zatopiony w swoim świecie, wyraża pochwałę starannego rzemiosła. Scena opisuje codzienność jako stan niezwykłego skupienia, koncentracji, transcendencji.
Lipiński w realizacjach z różnych okresów swojej twórczości sięgał do scen wielopostaciowych, historycznych, pejzażowych, ale przede wszystkim był uważnym obserwatorem codziennego rytmu życia w scenerii krakowskich targów, uroczystości religijnych itp. Wczesna praca – studium druciarza – zapowiada te zainteresowania. Codzienność traktowana w sposób niezwykle oszczędny i intymny przywołuje długą tradycję malarstwa rodzajowego w typie holenderskim. Poprzez użycie światłocienia artysta wydobywa nastrojowość i z pokorą szlachetnie akcentuje wymiar codzienności oraz powtarzalnych obowiązków. Odbiorcy nie przeszkadzają niedoskonałe proporcje postaci młodzieńca, deformacje niezbyt wprawnie odtworzonej postaci, przeciwnie – całej scenie dodają niepowtarzalności i uroku.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 66 mm, szerokość: 52.5 mm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 98 cm, szerokość: 83 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Kostrzewski, Franciszek
1856
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wydra, Jan
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wodzinowski, Wincenty
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.