treść serwisu

Układ 2 

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

„Układ 2” (1971) to praca Lecha Kunki z czasu, kiedy, jak sam mówił, jego malarstwo strukturalne (biologiczne) przeobraża się w malarstwo konstruktywistyczne (geometryczne), wywodzące się z fascynacji liczbą. Tworzył wówczas ascetyczne obrazy, zestawiając na monochromatycznym tle jednorodne, geometryczne formy, którymi zazwyczaj były niewielkie krążki ułożone według matematycznej logiki.

Kunka był jednym z pierwszych i wyróżniających się studentów Władysława Strzemińskiego w założonej w 1945 Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie Strzemiński wykładał historię sztuki i zasady formy. W 1948 otrzymał stypendium rządu francuskiego, podczas którego w Académie Moderne uczył się malarstwa w pracowni Fernanda Légera. Obaj artyści wywarli ogromy wpływ na jego rozwój artystyczny.

W latach czterdziestych istotną inspiracją był cykl „Powidoki” Strzemińskiego, następnie teorie konstruktywistyczna i unizmu, zakładające minimalizację środków wyrazu oraz łączenie sztuki z nauką. W latach pięćdziesiątych, po pobycie Kunki w Paryżu, jego obrazy figuratywne o silnym zabarwieniu emocjonalnym powstawały w wyraźnym nawiązaniu do rozwiązań malarskich Légera. Po kilku latach Kunka wyzwolił się z tego wpływu, zwracając się w stronę abstrakcji i ku badaniu struktur. Jego obrazy z lat sześćdziesiątych były rezultatem poszukiwań w zakresie relacji pomiędzy sztuką i nauką inspirowanych odkryciami dokonywanymi przy pomocy mikroskopu elektronowego. W kompozycjach Kunki coraz częściej powtarza się figura koła, jako jednego z najbardziej widocznych elementów tworzonych przez niego strukturalnych obrazów-reliefów. Kształty te, zazwyczaj nieregularne, organizował w rytmy i struktury przypominające biologiczne komórki w mikroskopowym powiększeniu. Do końca rywalizowała w nim skłonność do tworzenia form jednolitych i syntetycznych z zainteresowaniem strukturami o bogatej fakturze, intensywnym kolorze, będących swobodnym zestawieniem poszczególnych elementów.

Marlena Chybowska-Butler



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura;napis: prawy dolny róg na przodzie; L. Kunka. 71.
  2. Nalepka/naklejka: na odwrocie po środku przy lewej krawędzi; nalepka papierowa z logo festiwalu: Dzieło eksponowane na VI Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego
  3. Napis: na odwrocie w prawym dolnym rogu; białą farbą w kole: 1971. | UKŁAD 2. | WYMIAR. 135.100 | LECH.KUNKA | ŁÓDZ. | BUCZKA 34 | POLSKA

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Kunka Lech (1920-1978)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 133 mm, szerokość: 100 mm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

emulsja

Tworzywo / materiał

farba emulsyjna, płyta pilśniowa

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1971

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/1044

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd