Lustro
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Jest częścią kolekcji: Sztuka Dalekiego Wschodu
Konfucjusz (Kongzi, 551– 479 r.p.n.e.) i jego uczniowie spopularyzowali, oparte na zbiorach starożytnych pism i komentarzy, pragmatyczne nauczanie moralne. Odnosząc się do wzorców z przeszłości, przedstawiali wartości etyczno-moralne, które uważali za podstawę porządku społecznego. Według Konfucjusza obyczaje są przejawem reguł umacniających organizację życia zbiorowości, zbudowanej na zasadzie ścisłej hierarchii. Człowieka nie określa jego osobowość, lecz przestrzeganie obyczajów, to jest właściwie zachowanie, odpowiadające jego pozycji w społeczeństwie. Podstawowymi cnotami w filozofii konfucjańskiej są: humanitaryzm, praworządność, poprawność, poprawność, mądrość i lojalność. Tylko człowiek cnotliwy ma prawo i obowiązek rządzić, a poddani winni okazywać mu „posłuszeństwo synowskie”. Gwarantem stabilności państwa jest moralność jednostki oraz rodzina. Dużą rolę Konfucjusz przypisywał wykształceniu, które miało odgrywać znaczącą rolę w kształtowaniu ładu społecznego. Za panowania cesarza Han Wudi (141–87 p.n.e.) konfucjanizm stał się doktryną państwową. Księgi kanoniczne konfucjanizmu stały się podstawą chińskiej kultury na następne dwa tysiąclecia. W 59 r.n.e. został ustanowiony oficjalny kult Konfucjusza. Dopiero za czasów panowania dynastii Han (202 r. p.n.e. – 9 r.n.e. 25– 220 r.n.e.) zaczęto wykonywać portrety Kongzi. Przedstawiano go jako idealnego filozofa.
Katarzyna Paczuska
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30,6 cm , szerokość: 9,7 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
odlew na wosk tracony, polichromia, relief, złocenie
Tworzywo / materiał
brąz
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1279 — 1368
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1401 — 1600
Muzeum Okręgowe w Toruniu
1801 — 1900
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna