
Talerz deserowy z kaczką
Talerz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Majoliki z Nieborowa
Majolikę nieborowską zaliczamy do najciekawszych przykładów XIX-wiecznej ceramiki europejskiej. Nawiązywała do najlepszych wzorów włoskich i francuskich. W XIX wieku w przypadku sztuki polskiej tendencje do odwoływania się do przeszłości miały często zabarwienie patriotyczne i takie motywy odnajdujemy w wyrobach nieborowskich. Inspiracja tematyką mitologiczną stanowiła drugi ważny element produkcji.
W manufakturze artystycznej księcia Michała Piotra Radziwiłła w Nieborowie byli zatrudnieni specjaliści, lokalni rzemieślnicy i artyści, utalentowani przedstawiciele zubożałego ziemiaństwa oraz mieszkańcy okolicznych wsi. Wśród dekoratorów znajdowali się uczniowie warszawskiej Klasy Rysunkowej, prowadzonej w latach 1871–1896 przez Wojciecha Gersona. Kształcili się tam tacy artyści, jak: Józef Chełmoński, Józef Pankiewicz, Władysław Podkowiński czy Leon Wyczółkowski. Dekoracja ceramiki tworzona była także przez uczennice warszawskich malarni porcelany. To zaważyło na indywidualnej niepowtarzalnej dekoracji tych wyrobów. Manufakturę nieborowską prowadził Stanisław Thiele, który kształcił się we Francji, a doświadczenie zdobywał w fabryce Antoine’a Montagnona w Nevers.
Dzbanek na nodze z kolekcji Muzeum Narodowego, dekorowany motywem amorków na tle pejzażu, był inspirowany konkretnym przykładem majoliki francuskiej, wykonanym w Nevers, a znajdującym się do dziś w zbiorach w Nieborowie (nr inw. NB 1837). Wysoka jakość rysunku, staranny dobór delikatnych pastelowych barw, dynamiczna kompozycja decydują o wartości artystycznej, ale i ekspozycyjnej zabytku.
Majolika z barwnymi motywami figuralnymi, swobodnie szkicowo malowanymi scenkami rodzajowymi, cieszyła oko, ale często była poddawana surowej krytyce. Polemiki na temat jej wartości artystycznej i oryginalności pomysłu można odnaleźć w ówczesnej prasie. Bolesław Prus był jej zdecydowanym przeciwnikiem, doszukując się w formach naczyń inspiracji ceramiką niemiecką, i postulował powrót do rodzimych, nawet ludowych wzorów. Natomiast Wojciech Gerson, doceniając wysiłki twórców z Nieborowa, pisał: „[…] fabryka nieborowska mogłaby […] być owym rozsadnikiem dobrego gustu, siewcą ziarna swojskiego, wypielęgnowanego na ojczystej niwie”.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
farby podszkliwne
Tworzywo / materiał
fajans
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
H. Boulanger
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Minton & Co, Stoke-on-Trent
XIX/XX wiek, 2. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Wierusz-Kowalski, Alfred (1849-1915) (malarz)
1876
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.