![MNS/Graf/3886 scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu;
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].](/brepo/panel_repo/2024/02/14/wxyk9m/contain-360-1000-max-mns-graf-3886-dscf7684-m.jpg)
De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sceny religijne, projekty witraży i polichromii (XIX – XX wiek)
Obraz Dysputa kapłanów przedstawia scenę umieszczoną w ciasnym malarskim kadrze, ukazującą zróżnicowane gesty stypizowanych postaci wyobrażonych w wykwintnych, historycznych, orientalnych szatach. Skrót perspektywiczny uwidacznia sylwetki z obniżonego punktu widzenia, uwydatnia bogactwo wyposażenia wnętrza, z dekoracyjnie zdobionym dywanem na pierwszym planie.
Niewielki obraz Hadziewicza sprawia wrażenie sceny monumentalnej, ukazanej we wnętrzu pełnym przepychu, oddanym w ciepłej kolorystyce kształtującej pełnopostaciowe wizerunki rozmówców. Tylko centralna postać, ukazana w błękitnej szacie, spogląda przed siebie, wymownym gestem dłoni wyciszając toczony spór. Dysputa kapłanów to malarski popis harmonizowania barw, kształtowania sylwetek postaci, teatralizowania gestów. Odsłania zarazem zasób akademickich inspiracji artysty, czytelnych w zapisie sygnatury w lewej dolnej krawędzi przedstawienia: „według Bordone kopiował R. Hadziewicz”.
W 1833 roku artysta przebywał na stypendium we Włoszech, inspirując się malarstwem renesansowym, zarówno naśladując obrazy Rafaela, jak i kopiując płótna wenecjan. Dysputa stanowi niewielki fragment bogatego przedstawienia Parisa Bordone ilustrującego legendę wenecką – rybaka prezentującego duży pierścień otrzymany od św. Marka. Ten wielkoformatowy obraz z Gallerie dell’Accademia, przedstawiający fundacyjny dla tożsamości weneckiej mit, został zredukowany do przedstawienia postaci wpisanych w tradycję ikonograficzną sceny „dysputy arcykapłanów”. Niewielki szkic Hadziewicza stał się jednym z wariantów edukacji akademickiej, polegającej na naśladowaniu dawnych mistrzów – ale także okazją dla prezentacji umiejętności artysty, budującego dramaturgię sceny poprzez zróżnicowane zabiegi malarskie. Już wkrótce artysta wrócił do Krakowa, by zabiegać o stanowisko profesora w Szkole Rysunku i Malarstwa, jednak bezskutecznie.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 23.5 cm, szerokość: 31.5 mm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 35.5 cm, szerokość: 43.3 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
tempera
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna