treść serwisu

Świątynia Minerwy Medycejskiej w Rzymie - mozaika

Jest częścią kolekcji: Varia

Nota popularyzatorska

Świątynia Minerwy Medycejskiej w Rzymie

Jest to plakieta wykonana w technice mikromozaiki (mosaici in piccolo), która – podobnie jak mozaiki – polega na tworzeniu obrazu z różnych kolorystycznie, kawałków szkła lub kamieni. Mikromozaika miała znacznie zredukowaną skalę w stosunku do swej macierzystej techniki, a obraz układany był z drobnych, najczęściej czworobocznych form, otrzymywanych poprzez odpowiednie krojenie cienkich pasków nieprzezroczystego szkła. Tak przygotowane elementy były następnie układane w projektowany obraz na płaskiej podstawie pokrytej masą scalającą (kitem). Opracowanie techniki mikromozaiki przypadło na ostatnią ćwierć XVIII wieku w Rzymie, w efekcie już wysoko rozwiniętej sztuki tworzenia mozaiki tradycyjnego formatu, realizowanej w watykańskich warsztatach Studio del mosaico. Pierwszym twórcą, któremu przypisuje się wykonanie prac w nowej, filigranowej technice, był Giacomo Raffaelli (1752-1836), jednak wkrótce sztuka ta stała się jedną z popularniejszych gałęzi rzymskiego rzemiosła, realizowaną przez wielu rzemieślników, których warsztatu skupione były wokół placu hiszpańskiego. Mosaici in minuto stały się jedną z najpopularniejszych pamiątek przywożonych z rzymskich Grand Tour, i właśnie w ten sposób, najprawdopodobniej, trafiła do kolekcji wilanowskiej prezentowana plakieta z widokiem świątyni Minerwy Medycejskiej. Jest ona najprawdopodobniej parą z drugim obiektem zbliżonego formatu, który ukazuje świątynię Sybilli w Tivoli. Para obiektów prawdopodobnie trafiła do Wilanowa za sprawą Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej lub jej córki oraz zięcia, Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich. (T. Igrzycki, Rzymskie mikromozaiki, Grand Tour. Narodziny kolekcji Stanisława Kostki Potockiego, Warszawa 2005, s. 264-265). Tematyka obu obrazków – architektura starożytna – licowała z przedmiotem zainteresowań przybywających do Włoch przedstawicieli północnoeuropejskiej arystokracji. Takie pamiątki łączyły w sobie kilka poszukiwanych przez nich komponentów – stanowiły ikonograficzny dokument sztuki antyku, której poznanie było jednym z najważniejszych celów Grand Tour, a także same w sobie były wysokiej klasy dziełami sztuki i mogły doskonale uzupełniać prywatne kolekcje, których posiadanie stało się wyrazem intelektualnego oraz majątkowego statusu przedstawicieli klasy zamożnej.

Rzym, Grand Tour, arystokracja, pamiątka, rzemiosło, starożytności, Giacomo Raffaelli, świątynia, Tivoli, Izabela z Czartoryskich Lubomirska, Aleksandra z Lubomirskich Potocka, Stanisław Kostka Potocki

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 13,5 cm, szerokość: 15,2 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

mozaika

Tworzywo / materiał

szkło; metal (mosiądz?)

Czas powstania / datowanie

4. ćw. XVIII - 1. ćw. XIX

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.2748

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Biała Sypialnia Marszałkowej Lubomirskiej

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd