Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Świecznik w kształcie żurawia z gałązką brzoskwini w dziobie. Smukła figura ptaka została osadzona na niewielkiej, grawerowanej od góry podstawce. Na plecach żurawia znajduje się niewielka tulejka do osadzenia kadzidła, nie zachowała się profitka.
Tego typu świeczniki wykonywano zarówno w Chinach jak i Japonii, co było spowodowane przenikaniem się symboliki żurawia w tamtych kulturach i jego popularnością. Obok feniksa był jednym z popularniejszych ptaków w kulturze chińskiej. Żuraw był nieodłącznym towarzyszem taoistycznych nieśmiertelnych, był symbolem między innymi długowieczności i nieśmiertelności. Bogactwo symboliki żurawia czyniło to zwierzę częstym motywem przedstawień – zarówno w malarstwie, jak i w rzemiośle artystycznym.
Motyw brzoskwini łączy się z opowieścią o ogrodzie bogini Xi Wangmu, czyli Królowej Matki Zachodu. W jej ogrodzie rosną cudowne brzoskwinie, których owoce zapewniają nieśmiertelność. Zapraszając i goszcząc różne bóstwa Xi Wangmu zapewniała im nieśmiertelność. W ten sposób łączą się motywy żurawia i brzoskwini tworzące opisywany świecznik.
W kolekcji wilanowskiej zachowało się niewiele przykładów dalekowschodniego rzemiosła artystycznego tego typu. Niegdyś świecznik ten zapewne zdobił nieistniejące już Pokoje Chińskie na piętrze korpusu pałacu, zaprojektowane i zaaranżowane przez Stanisława Kostkę Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 25,5 cm, szerokość: 0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
odlew
Tworzywo / materiał
brąz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna