treść serwisu

Pamiątki Marjem z d. Żelaznej i Hilela Poznera Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Pamiątki – głównie zdjęcia, ale także m.in. brulion listu z relacją z podróży – dwojga młodych ludzi, którzy wyjechali z Polski do Palestyny w połowie lat 30. Na fotografiach widoczni są członkowie rodzin i koledzy, koleżanki – w tym podopieczni warszawskiego domu opiekuńczego dla dzieci i młodzieży, również z okresu ich późniejszego życia (sprzed Zagłady).

Mania (Marjem, Miriam) Żelazna była córką Rywki z domu Engel i Benjamina Żelazo, urodziła się w Warszawie 10.05.1912 r. (to tylko prawdopodobna data - wywnioskowana stąd, że wg słów jej samej urodziła się 10 maja w Szawuot – na ten dzień przypadało święto w 1912 roku; w zachowanych dokumentach funkcjonowały różne lata: głównie 1914, prawdopodobnie zmieniony w okresie po przybyciu do Palestyny, ponieważ jeszcze w dokumentacji imigracyjnej, o której niżej, zapisano rok 1912).
Rodzina nie była religijna. Ojciec zmarł w 1919 r. Mania Żelazna w trudnych dla rodziny kolejnych dziesięciu latach przebywała w żydowskim internacie Głównego Domu Schronienia na ul. Wolskiej 18 w Warszawie – od 1920 do 1930. W 1935 roku wyemigrowała do Palestyny. Jej matka i rodzeństwo z rodzinami pozostali w Polsce. Matka żyła w Warszawie, prawdopodobnie także w pierwszym okresie wojny. Zginęła w Zagładzie: prawdopodobnie nie w Warszawie (syn Żelaznej, Joseph Paz, zapamiętał, że matka wysłała list do Warszawy, który jednak wrócił do Palestyny jako niedoręczony), ale w mniejszej miejscowości (nie znamy nazwy), z innymi mieszkańcami, razem z nią zginęły jej dwie córki i ich dzieci. Siostra Rywki Engel, Bella, przeżyła w Związku Radzieckim, przeniosła się w 1949 roku do Izraela.

Mania Żelazna i jej mąż, Hilel (Hillel) Pozner (Posner), poznali się dopiero w Palestynie, w Naharii.
Pozner urodził się w 1911 r. w Golinie pod Koninem (w zbiorach znajduje się odpis jego rosyjskojęzycznego aktu urodzenia).
Miał dwie siostry i sześciu braci, których dane znamy dzięki dokumentom zachowanym w aktach Konina i w zbiorach rodzinnych, jak również - w ostatnim wypadku – z napisu na zdjęciu z kolekcji (MPOLIN-A48.1.65): Salomona (1898), Jechiela Majera (1903), Manusa (1904), Abrama (1905), Eljasza (1918) oraz Fiszela (zapewne w wieku zbliżonym do Salomona).
Ich dziadek Mendel Wolf Pozner żył w Gostyninie, wyjechał do Londynu około 1895 r. z jedenastką dzieci, pozostał w Polsce jeden syn – właśnie ojciec Hilela – Józef Zelig Pozner, który ożenił się w 1895 r. z Haną (Chaną) Hindą (Chindą); przeniósł się później do Gdańska, gdzie prowadził sklep spożywczy. Miał sześciu synów i dwie córki. Według relacji rodzinnej część braci Hilela Poznera służyła w Legionach Polskich; w latach dwudziestych część rodziny wyemigrowała przez Hiszpanię i Portugalię (gdzie przebywali członkowie rodziny) do Ameryki Południowej. Hilel, który w Gdańsku uczęszczał do jesziwy i wstąpił do Bejtaru, wyemigrował do Palestyny po tym, jak w 1935 r. zatrzymał go niemiecki oficer i nakazał mu zejść z roweru, gdy przez miasto maszerowali Niemcy (notabene otrzymał zgodę na wjazd jako niepełnoletni – ponieważ brakowało mu odpowiedniego certyfikatu).
W Gdańsku pozostały dwie siostry. Jedna z nich, Mania (Maryla), pracowała w branży kosmetycznej. Tuż przed wojną odbyła podróż na Półwysep Iberyjski z częścią swojego dorobku życiowego, powierzyła pieniądze żyjącym tam wujom, po czym wróciła do Polski zamknąć interes. Nie dostała się już do nich, zaczęła się wojna. Kiedy Niemcy nakazali Żydom przeniesienie się do Generalnego Gubernatrostwa, wyjechała – jak sądził Hilel Pozner – do Warszawy. Tak jak jej siostra Perła i jej rodzina, i reszta pozostałych w Polsce bliskich zginęła.
Ostatnim sygnałem od Hany Hindy z d. Kleczewskej było wysłane do synów, którzy wyemigrowali do Portugalii, zdjęcie z Zagórowa pod Koninem. Zapewne przebywała tam w getcie.

Hilel Pozner zmarł w Izraelu w 1998. Marjem Pozner zmarła w 1992.
Ich biogramy i relacje dotyczące rodzin – na podstawie informacji przekazanych przez syna, Josepha Paza, darczyńcę kolekcji. Część pamiątek po matce przekazał równolegle do Korczakianum, oddziału Muzeum Warszawy.

Przemysław Kaniecki

Obiekty

0
Fotografia młodego mężczyzny, który podpisał się na rewersie jako Krysersztajn (bez imienia), patrzącego w obiektyw, ujętego en face, popiersie. Włosy falowane, zaczesane do tyłu, marynarka, biała koszula z krawatem.Na tle atelierowym, znanym ze zdjęcia Sary Tenenbaum (zob. w tej serii, MPOLIN-A48.1.6): po prawej widoczny fragment podobizny balustrady, u góry - chmury.

Fotografia Krysersztejna

Fot. Miller (Warszawa; act. 1926-1932)

1929-11-11

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia trzech kobiet na skarpie. Jedna z nich - ubrana w kraciastą sukienkę, ale być może i druga, ubrana w jasną sukienkę i w jasnym kapeluszu na głowie – widoczne również na zdjęciu poprzednim w kolekcji. Wchodzą, trzymając się za ręce, na piaszczystą górę. Nad nimi widoczne na szczycie dwoje dzieci i kobieta. Wzdłuż krawędzi prostokątny biały margines. Krawędzie ząbkowane.

Fotografia trzech kobiet na skarpie

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia przedstawia dwie kobiety i stojącego pomiędzy nimi mężczyznę w garniturze - Hilela Poznera. Kobieta po lewej ma białą torebkę, ubrana jest w kraciastą sukienkę (ta sama postać  - na kolejnym w kolekcji zdjęciu), kobieta po prawej ma twarz zasłoniętą przez niezidentyfikowany przedmiot lub element aparatu przypadkowo przesłaniający kadr, ubrana w jasną sukienkę. Nie wiemy, kim były kobiety.Wzdłuż krawędzi prostokątny biały margines. Krawędzie ząbkowane.

Fotografia Hilela Poznera i dwóch kobiet

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia Sary Tenenbaum na tle atelierowym (przedstawienie kamiennej klasycyzującej balustrady po prawej, u góry przedstawienie chmur), podpartej łokciami na leżącym przed nią futrze (?). Ramiona i ręce odkryte, ubrana w ciemną bluzkę. Włosy półkrótkie, zaczesane na bok (podobnie jak na zdjęciu 4 w serii).Krawędzie proste, z marginesem białym.

Fotografia portretowa Sary Tenenbaum

1929-09-20

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia monochromatyczna dziewczynki, około 2-3-letniej, z jasnymi włosami za szyję, w sukience, z ciemną piłką w jasne kropki pod pachą, stojącej obok krzewu. Ma wysokie buty i białe skarpetki. Stoi na wprost (ujęcie całopostaciowe), patrzy w obiektyw. Z opisu wynika, że jest to siostrzenica Mani Żelaznej, córka nieznanej nam z imienia siostry. Ta część rodziny została zabita w Zagładzie.Krawędzie ząbkowane.

Fotografia siostrzenicy Mani Żelaznej

nieznany

1935 — 1940

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia portretowa, monochromatyczna, kobiety w wieku być może około czterdziestu lat, ustawionej en face, popiersie. Widoczna biała koszula z broszką przy kołnierzu, jasna marynarka. Ciemne półdługie włosy. Fotografia prostokątna, obraz wywołany w owalu (dookoła biały margines) z rozmytymi krawędziami.Na rewersie widoczne w rogu kółko (?) długopisem, a pośrodku numer ołówkiem, być może roboczy z zakładu fot.: 136

Fotografia portretowa kobiety z broszką w koszuli

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia monochromatyczna, portretowa kobiety, en face, popiersie; w paskowanej bluzce, z mocno kręcącymi się włosami, ciemnymi. Uśmiecha się. Tło białe. Kadr niesymetryczny (sylwetka wyraźnie po lewej).Krawędzie ząbkowane, wzdłuż nich prostokątny margines, największy przy dolnej krawędzi.

Fotografia portretowa Estery (nazwisko nieznane)

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia portretowa kobiety z medalionem na szyi, en face, na tle ciemnej pofałdowanej kotary. Ubrana w bluzkę z krótkimi rękawami, włosy za uszy, z grzywką.Krawędzie karty proste, widoczny cienki margines.

Fotografia portretowa kobiety z medalionem na szyi

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia Feli Cytrynówny w plenerze, jak wynika z opisu ręką Mani Żelaznej (?) na odwrocie: młoda kobieta leży bokiem w ciemnym stroju kąpielowym na trawie lub wśród ziół, patrzy w obiektyw. Nie uśmiecha się.Fotografia wywołana z białymi narożnikami, prawa i górna krawędzie z pasmem nienależącym do obrazu zdjęcia - fotografia być może przefotografowana. Krawędzie odbitki proste.Por. zdjęcie grupowe w kolekcji - 1.13, na nim również jest, wg opisu, przedstawiona Fela Cytrynówna.

Fotografia Feli Cytrynówny

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia, na tle średniociemnego płótna, młodego mężczyzny z zaczesanymi do tyłu włosami, Mordki (Józefa) Englendera; twarz ujęta w trzech czwartych, popiersie; w krawacie, białej koszuli i marynarce, kratkowanej. Krawędzie proste.

Fotografia Mordki (Józefa) Englendera (I)

nieznany

1929-05-19

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia przedstawia popiersie kobiety z ciemnymi włosami, na jasno obitym krześle. Widoczna z profilu, odchylona do góry głowa, włosy luźno opadające za oparcie krzesła.Krawędzie ząbkowane, wzdłuż nich prosty margines, większy u dołu.

Fotografia Róży (nazwisko nieznane)

nieznany

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Fotografia z lotniska: rzędu pasażerów idących po skosie, bokiem i nieco tyłem w stosunku do fotografa, na tle częściowo zasłoniętego przez nich samolotu rejsowego (napisy nieczytelne), niektórzy pasażerowie, wśród nich dziecko, z odwróconymi głowami w stronę obiektywu.Na rewersie widoczna pośrodku ciemna pieczątka z numerem: B384Krawędzie ząbkowane z cienkim marginesem wzdłuż nich.

Fotografia samolotu rejsowego i idących pasażerów

1918 — 1939

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Znaleziono 70 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd