treść serwisu

Polskie malarstwo symboliczne początek XX wieku Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
Kompozycja o charakterze symbolicznym. Na pierwszym planie duży ptak, siedzący na kamiennym grobie u stóp lekko pochylonego krzyża. W tle - okrągły księżyc lub słońce. Z lewej strony różowo-zielona bryła, na jej tle wśród drzew - prostokątna wieża z czerwonym dachem. Na horyzoncie zielono-fioletowe smugi.

Ptak pod krzyżem na mogile

Lechowski, Bruno

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/180/ML - Kompozycja symboliczno-fantastyczna. Scena w nocy. W mrocznym wnętrzu, w którym blask księżyca wpadający przez duże okno, oświetla łóżko, część ściany i podłogi. Widoczny cień kwiatu w doniczce na parapecie okiennym. Zjawa-nagi mężczyzna siedzący z podkuloną prawą nogą, zwrócony lewą stroną do widza, pochylony nad Paganinim gra na skrzypcach patrząc w twarz leżącego. Włosy ciemne, krótkie, karnacja ciemna, w lewym uchu kolczyk. Na drewnianym łóżku, na wysoko ułożonych poduszkach, w białej pościeli spoczywa Paganini (widoczny tylko prawy profil twarzy). Twarz artysty blada, oczy zamknięte, ciemne włosy. Po lewej stronie fragment drewnianego stolika, na którym stoi  świece w metalowym lichtarzu. Kolorystyka ciemna-czerń, brązy, beże, szarości i biel. Malowny gładko.

Śmierć Paganiniego

Okuń, Edward

1898

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa. Na tle drzew, wśród krzyży nagrobnych żegnający się człowiek. Lekko pochylony, ukazany do połowy, profilem w lewo. Prawa ręka uniesiona do czoła, lewa 
przyciśnięta do piersiu. Włosy krótkie, opadające na czoło, twarz ukryta w cieniu. Ubrany w obszerną kurtkę. Po lewej kilka grobów, na nich proste, drewniane krzyże chylące się na boki. Po prawej, wśród zarośli stojąca figura Matki Boskiej. W tle gęsta ściana drzew. Przedstawienie
operuje cienkimi, delikatnymi liniami, których układ różnicowany jest w zależności od ukazanej figury. W partii postaci chłopca zespoły kresek układają się w płynne

Na cmentarzu

Wojtkiewicz, Witold

1908

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena symboliczna walki człowieka ze smokiem. Nagi mężczyzna zwrócony tyłem trzyma oburącz nad głową miecz zamierzając się na smoka, który swym ogonem oplata jego lewą nogę. Smok - wąż w szafirowe i turkusowe pręgi z wypukłymi, żółtymi oczami.

Scena symboliczna - walka

Rembowski, Jan

1909

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na tle ośnieżonego wzgórza i wysokich ośnieżonych świerków grupa trzech wojów idących drogą. Ubrani w brązowe spodnie i skórzane kaftany oraz szyszaki na głowach. Mężczyzna z lewej strony najniższy z długą, siwą brodą, w prawej ręce trzyma róg, w lewej dzidę. W środku młody chłopiec, w szerokim, podobnym do góralskiego pasie z mieczem przypiętym z tyłu, z łukiem i strzałą w rękach. Mężczyzna z prawej strony najwyższy, w prawej ręce trzyma dzidę, w lewym tarczę.

Piastuny

Pruszkowski, Tadeusz

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie, we wnętrzu, na tle okna, artysta z pozie siedzącej, w ujęciu do kolan. W prawej dłoni trzyma kwiat kąkolu. W tle widoczny fragment parku z grupą wysokich drzew. W głębi trzy parki przędzące nić. Kobieta z lewej strony trzyma nożyczki, druga z prawej - wrzeciono. Artysta ubrany w marynarkę, białą koszulę, szarą kamizelkę i spodnie. Na głowie ma brązowy kapelusz. Z lewej strony na stołku paleta malarska.

Autoportret z Parkami

Malczewski, Jacek

1920

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 6 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd