treść serwisu

Tkaniny, ubiory i akcesoria stroju Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
Pas kontuszowy dwustronny.
Ornament: 
głowy-trzy motywy stylizowanego kwiatu  goździka (każdy o czterech zgeometryzowanych płatkach)
wciąż pasa- poprzeczne pólka o kolejnych powtarzajacych się sekwencjach motywów:
-ciąg palmetek
-stylizowane kwiaty na tle łososiowym
-stylizowane kwiaty na tle zielonm
obrzeżenie- nieznacznie wyodrebnione dekorowane rozetką
Frędzla wysnuta z osnowy

Pas kontuszowy

nieznany (twórca)

1789 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas 4-stronny. 
Ornament: głowy - krzaczki kwiatowe w wazonach; środek - poprzeczne pólka w układzie a,b,a,c (a - motyw wijacego sie wężyka, b - medaliony z rozetami, c - wić kwiatowa), obrzeża pionowe z gałązkami kwiatowymi, poziome - jak pólka c.
Koloryt: prawa strona - tło słomkowe, nieznacznie zróżnicowane w każdej połowie, zielen, błękit, żółty; lewa strona - tło brązowe głów i obrzeżeń, ornament - tło słomkowe, wzór j.w..
Fredzla doszyta jedwabna, pleciona, słomkowożółta

Pas kontuszowy

nieznany (autor)

1770 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy jedwabny, czterostronny
Ornament:
Głowy:dwa  motywy bukietów  w stylizowanych wazonach  o wywiniętych na zewnątrz brzegach.Wazon ustawiony na kratownicy z wisiorami. 
Wciąż: pólka z motywem gałazek kwiatowych i w szelążki- na przemian.
Obrzeżenie:  drobny wzór gałązki kwiatowej
Frędzla jedwabna 
Sygnowany w dolnych rogach F
                                           S

Pas kontuszowy

nieznany (autor)

1780 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy czterostronny
Ornament: 
głowy - dwa motywy krzaczków kwiatowych wyrastających z liściastej rozety
środek - poprzeczne pólka na przemian z motywami wici kwiatowej i wydłużonych rombów z szelążkami
obrzeżenia - pionowe z motywami gałązek z kawiatami i liśćmi; poziome - motywy wici kwiatowej jak w pólkach
obwódki - w szachownicę, romby i groszki
Koloryt:
pr. - tło słomkowe, ornament różowy, biały, zielony, błękitny, jaznobrązowy
l. - tło czarne, jedynie w pólkach z rombamiw połowie błękitne, w połowie oliwkowozłote, ornament słomkowy
W narożnikach głów wytkana sygnatura: F/S (leżące)
Frędzla doszyta jedwabna, pleciona z nici kremowych z dodatkiem czarnych

Pas kontuszowy

nieznany (autor)

1790 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy czterostronny.
Ornament:
głowy- dwa motywy ukwiecinych łodyg umieszczonych w wazonach przypominajacych palmety- stylizowane , silna geometryzacja motywów. 
wciąż pasa- poprzeczne pólka z motywem wici kwiatowej i rzuty rozetek, na przemian
obrzeżenia- pionowe z motywem zgeometryzowanej wici kwiatowej poziome- jak w  pólkach 
kolor:pr. -  tło głów i pólek z wicią i obrzeżeń  żółte gładkie pólka w połowie różowe  w połowie różowe, wić brązowa kwiaty niebieskie, łososiowe i żółte
l. tło brązowe wzór słomkowy
Frendzla doszyta słomkowa.

Pas kontuszowy

nieznany (twórca)

1796 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Tkanina liturgiczna, antymis (?), gremiał(?), prawdopodobnie używana w czasie postu.
Tkanina w kształcie prostokata z haftem złoconą, srebrną nicią na granatowym tle jedwabnej tkaniny. Haft linearny wzór ornamentu symetryczny względem osi  pionowj i poziomej. Na osi pionowej, w polu środkowym przedstawione są dwa medaliony.
Górny: arma christi- krzyż z opartymi o ramiona krzyża włócznią i gąbką na brzegach zawieszone są bicze( flagellum) i rózgi ( ferula). Dookoła znajduje sie trzynaście ośmioramiennych gwiazd. Dolny medalion utworzony jest z wyhaftowanej wici roślinnej w środku widnieje namalowana półpostać Chrystusa w typie Ecce Homo w koronie cierniowej na głowie w haftowanym płaszczu z trzciną w ręku. W narożnikach pola środkowego cztery herby; lewy górny narożnik herb Lubicz-podkowa, 
prawy górny narożnik herb Topór,
lewy, dolny narożnik herb Dołęga- podkowa- nad nią krzyż,
prawy dolny narożnik herb niezidentyfikowany przedstawiający baranka, kozła lub jelenia. Tkanina otoczona jest bordiurą z ornamentem roślinnym rozetkami liścmi i drobnymi kwiatkami. Tkanina obszyta dookoła złota koronką klockową.

Tkanina liturgiczna

nieznany (autor)

XVII/XVIII wiek

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/T/42/ML - Para butów z wysokimi cholewkami. Cholewka z miękkiej,zielonej skóry,  z dekoracyjnym haftem złotą nicią. Haft z dużym motywem kwiatowym: piwonie, kampanule i drobne kwiatki niezapominajki, tulipany(?), wydłużone liście i wici roślinne, wygięte łukowato.  Wewnatrz buty mają wykończenie białym, cienkim płótnem. Brzegi cholewki obszyte złota koronką z frędzlą. Podeszwy cieńkie z jednego kawałka skóry, bez obcasów, płaskie, z przodu prosto ścięte. Obydwie, skórzane podeszwy mają taki sam wykrój, bez rozróżnienia na lewą i prawą.

Buty safianowe

nieznana

1791 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/T/243/ML - Suknia wizytowa, czarna, uszyta z atłasu jedwabnego, jedwabnego tiulu i aksamitu, haftowana cekinami. Krótki rękaw z jedwabnego czarnego aksamitu, dekolt prostokatny, dość głęboki, wykończony wstawką haftowaną i aksamitem. Kolory są kontrastowe. Spodnia warstwa sukni, z białej tafty i muślinu, widoczna w partiach sukni szytych z czarnego tiulu, dodaje całości elegancji. Brzegi dekoracyjnej wici z tafty zaakcentowane naszytymi cekinami. Suknia do ziemi z tyłu krótki tren. Brak halki.

Suknia wizytowa

nieznany

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/T/6/ML - Suknia w typie oficjalnych ubiorów mandżurskich. Skrojona na kształt litery T, rozszerzajaca się do dołu. Wykonana z  jedwabnego adamaszku, barwy amarantowej we wzory kwiatowe, podszewka jedwabna, błękitna. Rękawy długie, zapięcie asymetryczne, z prawego boku. Rozcięcia o  długości 30 cm po bokach, u dołu. Brzegi i dół sukni oraz jej rękawy obszyte czarną taśmą z tkanym wzorem kwiatowym, z aplikacją, szerokim (10cm) pasem czarnego atłasu pokrytego barwnym haftem z motywem piwonii, drobnych kwiatów kwitnacej brzoskwini i rajskich ptaków ( kolory: zielenie, róż, fiolet, amarant, błękit ) Spód rękawów podszyty kremowym atłasem jedwabnym, haftowanym w kwiaty i ptaki, z użyciem nitki metalowej.

Suknia dworska longpao

nieznany

1865 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/R/68/ML - Wachlarz rozkładany. Pokrycie asymetryczne, dwustronne, malowane gwaszem. Twarze postaci wykonane z malowanych, naklejanych, płytek kości słoniowej, ich stroje z malowanych kawałków tkaniny jedwabnej również naklejanych na papier pokrycia. Na wachlarzu przedstawiono sceny rodzajowe w charakterystycznej perspektywie (widziane nieco z góry) w kompozycji kontynuacyjnej, przedstawiają dworzan w towarzystwie wysokiego urzędnika, w scenerii pałacowego ogrodu z pawilonami. Barwne stroje z jedwabiu nawiązują do dworskiej mody i są niezwykle zróżnicowane.   Podkreślone są różnice w formie i detalu stroju. Urzędowe nakrycie głowy, foutou, wyróżnia jedną z przedstawionych postaci, cesarza (?). Stelaż z kości słoniowej, rzeźbiony w motywy roślinne i figuralne, pióra okładzinowe gładkie. Zdobią je pojedyncze, owalne, rzeźbione kompozycje, medaliony ze scenami figuralnymi. Pierścień mosiężny spina stelaż.

Wachlarz

nieznany

1850 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/T/83/ML - Ornat
Kolumny boczne: z brokatu aksamitnego. Na żółto-złoto tle duży wzór stylizowanego granatu (wykonany ciemno brązową nicią i złotem pętelkowym) oraz wzór maswerku gotyckiego. W górnej części przód: kompozycja figuralna: 2 postacie świętych: Katarzyny i Doroty; postaci ujęte do bioder. Haft jedwabnymi nićmi ściegiem rozłupanym.
Tło Ornatu: podobnie jak kolumny boczne na przodzie ornatu. Środkowa z kompozycją figuralną  wyobrażającą Madonnę z Dzieciątkiem, poniżej św. Agnieszka i Barbara. Haft aplikowany, przeniesiony z innej tkaniny. Wszystkie kolumny obszyte koronką z czarnego szutażu, a brzegi i dekolt jedwabnym złotym galonem. Od spodu podszyto szarobrązową podszewką z płótna.

Ornat

nieznany

1501 — 1600

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/T/84/ML - Preteksta, kolumna ornatu, w kształcie krzyża z haftem figuralnym. Tło jednolite, zahaftowane złotą nicią w koło koncentrycznie. Kompozycja figuralna przedstawiająca  drzewo Jessego Na tle rozgałęzionego liściastego drzewa postacie: na dole Joachim i Anna. Wyżej Maria Panna  a nad nią Chrystus rozpięty na drzewie rozgałęzionym w formie krzyża. Nad drzewem Bóg Ojciec. Haft na ogół płaski, tylko postać Chrystusa z płótna na podwleczeniu,zespojona z z tłem haftem. Brzegi szat nimbów iObrzeże z amarantowego jedwabiu z płaskim, żółtym haftem w formie wici roślin kwiatowych. Lewa strona podszyta sztywnym szarym płótnem.

Kolumna ornatu (Preteksta)

nieznany

1580 — 1600

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy, jedwabny, półlity, jednostronny.
Ornament:
Głowy

Pas kontuszowy

nieznany

1770 — 1810

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy 4-stronny
Ornament:
głowy - dwa motywy ukwieconych rozet wpisanych w owalne medaliony
środek - poprzeczne pólka w układzie a,b,a,c
a - z motywem rombów z rozetami
b i c - z dwoma odmiennymi motywami zgeometryzowanej wici kwiatowej
obrzeżenia - z motywem gałązek kwiatowych 
obwódki pionowe w przeplatające się wężyki, poziome w kółeczka
Kolor:
pr. - tło złote, ornement  - kwiaty w głowach i pólkach b, c, na przemian łososiowe i jasnoniebieskie, listki zielone, gałązki i kontury czarne, romby w pólkach a w połowie niebieskie, w połowie białe
l. - tło czarne, pólka a w połowie czerwone, w połowie zielone, 
Frędzla doszyta, pleciona, złota
W narożnikach sygnatura wytkana w prostokącie:

Pas kontuszowy

Masłowski, Franciszek

1781 — 1806

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy 4-stronny
Ornament:
głowy - dwa krzaczki kwiatowe otoczone medalionami z wijącej się wstęgi
środek ( wciąż)- poprzeczne gładkie pólka
obwódki - z motywem kostki i rombów
obrzeżenia pionowe z motywem podwójnej przeplatającej się wici roślinnej, poziome - z motywem wijacej sie wstążki z kwiatami
Kolor:
pr. - tło głów i obrzeżeń srebrne, ornament brązowy z błękitem i amarantem, pólka w połowie brązowe (czarne ?), w połowie kremowe
l. - tło połowy głów i obrzeżeń błękitne oraz  w połowie pólek amarantowe, druga połowa głów i obrzeżeń brązowa oraz pólek - amarantowa
W narożnikach sygnatura wytkana

Pas kontuszowy

Manufaktura Radziwiłłów

1767 — 1780

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy czterostronny.
Ornament:
głowy - dwa motywy ukwieconych rozet wpisanych w owalne medaliony
środek - poprzeczne pólka na przemian z motywami wici kwiatowej i połączonych rozet, obrzeżenia pionowe i poziome z wicią jak w pólkach
obwódki - w trójkąciki
Kolor:
tło - w połowie srebrne, w połowie złote
ornament - kwiaty jasnoczerwone w głowach, w pólkach na przemian jasnoczerwone i białe, listki zielone, gałązki i trójkąciki czarne
strona lewa w połowie zielona w połowie czerwona
Frędzla wiązana, doszyta, w połowie srebrna, w połowie złota
Sygnatura wytkana w narożnikach obu głów:

Pas kontuszowy

Jakubowicz, Paschalis

1789 — 1793

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy jednostronny półlity
Ornament
głowy - pośrodku  kompozycja asymetryczna: bukiet kwiatów z różą [w koszu ?], nad nim mały bukiecik przewiązany wstęgą z kokardą, po bokach symetrycznie drobnne gałązki kwiatowe
środek - poprzeczne pólka w układzie a,b; a - gładkie, b - z motywem drobnych gałązek kwiatowych
obrzeżenia poziome i pionowe z motywem gałązek kwiatowych
obwódki - w przeplatające się zygzakowate wężyki i w kostkę
Koloryt
tło głów srebrne, tło obrzeżeń i pólek z dekoracją amarantowe, pólka gładkie kremowobiałe.
ornament: odcienie amarantu i różu, biały, zielonkawożółty, kwiaty na obrzeżeniach i pólkach srebrne
Frędzla doszyta, pleciona, srebrna

Pas kontuszowy jednostronny

nieznany

1766 — 1788

Muzeum Narodowe w Lublinie

Dalmatyka z niebieskiego, jedwabnego adamaszku, ornament roślinny, broszowanego srebrną nicią,szata podszyta białym płótnem.

Dalmatyka

nieznany

1710 — 1730

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas  jednostronny 
 Ornament:
głowy- asymetryczna kompozycja kwiatowa i motywem wstęgi 
wciąż pasa (środek )- poprzeczne pólka gładkie, niebieskie i srebrne z motywem wici roślinno- kwiatowej  i motywem wstęgi, na przemian
obrzeżenia - ornament wici roślinno kwiatowej  
kolor: niebieski- pólka, srebrzysty w tle głów i obrzeżenia, 
ornameny roślinne i wstęgi: zielony, brązowy, różowy

Pas kontuszowy

nieznany

1768 — 1778

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pas kontuszowy jednostronny.
Ornament:
głowy - trzy motywy ukwieconych rozet otoczonych medalionami utworzonymi z gałązek palmowych
środek - poprzeczne pólka z dekoracją ornamentalną  w układzie a,b,a,c,
a - stylizowana wić roślinna
b - wydłużone medaliony wypełnione ornamentem kwiatowym
c - palmety rytmicznie odwracane, dekorowane wewnątrz małymi gałązkami kwiatowymi
obrzeżnia pionowe i poziome z motywem palmet jak w pólkach c
obwódki z motywem kostki
Kolor: 
tło złote, ornament różowy, błękitny, zielony, jasnofioletowy i brązowy
Frędzla doszyta złota. (awers) Przysłonięta naszytą frędzlą,( rewers) widoczne na krajce tkackiej,  po brzegach sygnatura wytkana czarną nicią

Pas kontuszowy

Filsjean, Szczepan

1787 — 1794

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 21 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd