![MNS/Sp/1934/a One Week at Demarco Gallery - ujęcie z przodu; Czarno-biała fotografia z przedstawieniem kartki z kalendarza. Na białym tle czarne nadruki i odręczne napisy. W centrum wyeksponowana powiększoną czcionką cyfra 20, powyżej napis AUGUST, poniżej: SUNDAY |5.00. W dolnej części przedstawienia czarna prostokątna ramka, wewnątrz, w centrum wzdłuż górnej, krawędzi napis: NOTES | What did you find interesting today? | What has attracted your attention? | Please write it down. Thank you. W jej obrębie szereg odręcznych, częściowo nieczytelnych, adnotacji. Jedna z adnotacji poniżej ramki.](/brepo/panel_repo/2024/02/20/jeciox/contain-360-1000-max-mns-sp-1934-a-diga2979-m.jpg)
One Week at Demarco Gallery | Jeden Tydzień w Galerii Demarco
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
W sztuce konceptualnej idee miały o wiele większe znaczenie niż materialne formy ich wyrażania, a sztuka była często postrzegana jako przestrzeń społecznej komunikacji. Redefinicji podlegało także samo dzieło wizualne, którego częścią, a niekiedy formą samą w sobie stawał się również tekst. Stąd, elementem towarzyszącym efemerycznym działaniom konceptualnym były opisy, instrukcje lub odautorskie komentarze. Te różnorodne materiały tekstowe miały za zadanie przybliżyć odbiorcy intencje artysty, przebieg i cel podejmowanych działań.
Akcja One Week at Demarco Gallery Marii Michałowskiej także została opatrzona przez artystkę podsumowującym komentarzem opisującym szczegółowo miejsce i czas działania, jego scenariusz oraz założenia ekspozycji końcowej, która finalnie składała się z siedmiu plakatów, będących kartami poszczególnych dni sierpniowego tygodnia 1972 r., jak również z 28 zdjęć dokumentujących przebieg akcji. Opisując edynburskie działanie artystka podkreśliła jeszcze jeden istotny kontekst jego realizacji.
Jeden Tydzień w Galerii Demarco mający miejsce w Edynburgu był nawiązaniem do podobnej akcji, Jeden Tydzień – Osieki 70, przeprowadzonej dwa lata wcześniej w Polsce w trakcie Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach. Spotkania nazywane potocznie plenerami osieckimi były od lat 60. do początku lat 80. ubiegłego wieku najważniejszymi w Polsce wydarzeniami artystycznymi organizowanymi w konwencji działań plenerowych. Obudowane były ambitnym programem teoretycznym, w którym dominowały nowe idee oraz konceptualny i neoawangardowy język sztuki. Podobnie progresywny charakter miał program realizowany przez Richarda Demarco w Edynburgu. Akcja Michałowskiej, która koncepcyjnie połączyła dwa odległe geograficznie miejsca, leżące wówczas po obu stronach żelaznej kurtyny, zyskiwała dzięki temu dodatkowy, polityczny aspekt.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29.7 cm, szerokość: 21.2 cm
Rodzaj obiektu
dzieło wizualne
Technika
wydruk
Tworzywo / materiał
cienki papier maszynowy, tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna