![MNS/Graf/2453 portret - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, wydrukowana czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru czerpanego. Arkusz obcięto wraz z odciskiem płyty, naklejono całą powierzchnią na kartonowy montaż z wyrysowaną tuszem i akwarelą konturową ramką sugerującą profilowaną ramę. Na verso montażu wzdłuż górnego brzegu ślady naklejenia na drugi montaż.
Grafika przedstawia portret Małgorzaty Lotaryńskiej w półpostaci na tle ściany częściowo przesłoniętej draperią. Księżniczka zwrócona jest 3/4 w lewo, ale spojrzenie kieruje na widza, prawą dłoń trzymając ukosem na wysokości brzucha. Ubrana jest w paradną, modną suknię z obcisłym stanikiem z dużym, prostokątnym dekoltem częściowo przesłoniętym tiulową chustą, ozdobionym kokardą. Bufiaste rękawy zdobione są pasmami aplikacji i kokardami oraz zakończone szerokimi koronkowymi mankietami. Szeroki płaski kołnierz obszyty jest koronką w ząbki. Księżniczka nosi dwa sznury pereł: krótki jako kolię i długi opadający z ramion na biust. Jej modna fryzura składa się z loków ułożonych bufiasto wokół twarzy i krótkiej grzywki nad czołem.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/6dkmak/contain-360-1000-max-mns-graf-2453-dscf7691-m.jpg)
Margareta Princeps Lotharingia ducissa sere.ma Aurelianensis | Małgorzata księżniczka Lotaryngii, księżna orleańska
portret
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Pyrzycka kultura ludowa
August Ludwig Most, malarz scen rodzajowych i portrecista okresu biedermeieru, związany przez całe życie zawodowe i osobiste ze Szczecinem, był autorem obrazów, szkiców i rysunków przedstawiających pomorski krajobraz kulturowy, w tym sceny z życia mieszkańców ziemi pyrzyckiej. Jednym z nich jest studium olejne młodej kobiety wykonane według zachowanej sygnatury 10 czerwca 1836 roku. Ten niewielki obrazek ma dużą wartość muzealną. Prawdopodobnie jest to jeden z najstarszych ikonograficznych przedstawień stroju pyrzyckiego. Na obrazie, którego jednolite tło jest ciemnopomarańczowe, kobieta ustawiona jest profilem, z głową zwróconą w stronę widza. Jest młoda, jednakże jest już mężatką, na co wskazuje kolor chusty i czepka. Suto marszczona kilkuwarstwowa, rozłożysta spódnica, gorset z mankietami, dekolt wypełniony białą, fałdowaną krezą, bogato haftowana i zdobiona chusta oraz czepek z tyłu dekorowany dużą kokardą ze wstążkami spływającymi aż na pas informują o tym, że kobieta ubrana jest w strój odświętny. Szczególną uwagę zwraca mufka, wyjątkowy detal w strojach ludowych. Czarna mufka wykonana prawdopodobnie z futra króliczego ozdobiona jest pośrodku niebieską kokardą. Przez mufkę przewleczona jest chusteczka w kolorze czerwonym, zapewne haftowana. Rzecz ciekawa, pyrzyczanki w zasadzie wszystkie hafty wykonywały ściegiem płaskim, kładzionym, tylko chusteczki przewlekane przez mufki haftowały ściegami krzyżykowymi. Dzięki zainteresowaniom A.L. Mosta możemy badać, opisywać i śledzić zachodzące zmiany w pyrzyckim stroju ludowym. Jest to niezwykle cenne, ponieważ autentyczne stroje nie zachowały się. Do naszych czasów przetrwały tylko pojedyncze elementy. Niezastąpione są przedstawienia z lat trzydziestych XIX wieku, ponieważ stanowią prawie jedyne źródło mówiące o wyglądzie ówczesnego stroju pyrzyckiego. Jest on o wiele prostszy, mniej efektowny i mniej rozbudowany niż późniejsze wersje znane z nieco liczniejszych publikacji i utrwalone na fotografiach.
Iwona Karwowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
malarska
Tworzywo / materiał
deska, tektura, farba olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1852
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1805 — 1814
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna