One Week at Demarco Gallery | Jeden Tydzień w Galerii Demarco
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Charakterystyczna dla sztuki konceptualnej była wyższość koncepcji nad jej materialnym sposobem wyrażania, co uwidoczniło się w zamiennie stosowanych nazwach tego nurtu jak: sztuka pojęciowa, zdematerializowana, czy postprzedmiotowa (post-object art). W konceptualne akcje artystyczne, często przybierające formę performance'u, happeningu, inscenizacji z założenia wpisana była ulotność. Podobnie było w przypadku Jednego Tygodnia w Galerii Demarco (One Week at Demarco Gallery) Marii Michałowskiej - zdarzenia zorganizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki w Edynburgu (1972). Wielu artystów projektując przebieg działań performatywnych z udziałem publiczności już na wstępie zakładało potrzebę ich dokumentacji. Czasem stawała się ona integralną częścią dzieła, często, po zakończeniu akcji była jej jedynym materialnym śladem. W początku lat 70. XX w. artyści najchętniej posługiwali się dokumentacją fotograficzną.
W przypadku pracy Michałowskiej fotodokumentacja miała kluczowe znaczenie dla przebiegu artystycznego działania - stanowiła formę dialogu z uczestnikami edynburskiej akcji artystki, której celem było stworzenie kroniki jednego tygodnia (20-26 sierpnia 1972) w Galerii Richarda Demarco (1966–1992). Metodami tworzenia kroniki była codzienna rejestracja fotograficzna prowadzona według precyzyjnego scenariusza opracowanego przez artystkę oraz uwagi notowane przez odwiedzających galerię widzów. Każdego dnia powstawały cztery zdjęcia: pierwsze dokumentowało odsłonięcie dziennej karty kalendarza, drugie moment zapisywania na karcie godziny rozpoczęcia akcji, kolejne dwa były swobodnie wybranymi przez fotografa ujęciami zdarzeń rozgrywających się w galerii lub w jej otoczeniu. Zdjęcia te były umieszczane następnego dnia przy karcie z dnia poprzedniego. Pełną dokumentację fotograficzną akcji stanowi 28 zdjęć, które następnie zostały zgrupowane w siedem zestawów poświęconych poszczególnym dniom i umieszczone na prezentowanej tablicy, podsumowującej przebieg całego tygodnia.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 34.5 cm, szerokość: 59 cm
Rodzaj obiektu
dzieło wizualne, fotografia, dokumentacja fotograficzna
Technika
fotografia analogowa, klejenie
Tworzywo / materiał
papier fotograficzny, tektura, mosiądz
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1968
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna