![MNS/Sp/758 dyptyk - Widok detalu. Dwa kwadratowe obrazy połączone ze sobą tworząc poziomą kompozycję. Płaszczyzna obu utrzymana w jasnej monochromatycznej tonacji z uformowanymi wzniesieniami i wgłębieniami. Nad obiema częściami zawieszone od góry na żyłkach kwadratowe, transparentne płytki pleksi z wtopionymi weń nieregularnymi, płaskimi, kolorowymi elementami po bokach. W centrum płytki, w lewej części pracy, naklejone polakierowane na czarno dwie wklęsłe formy: jedna większa, elipsoidalna, druga podłużna, wygięta okala lewą stronę większej bryły. W prawej części, centralnie na płytce umieszczone blisko siebie dwie białe wypukłe formy. Większą bryłę, z prawej strony okala mniejsza. Cała kompozycja, w swych głównych elementach zbudowana jest na przeciwieństwach: wklęsłe-wybrzuszone, białe-czarne, pozytyw-negatyw.](/brepo/panel_repo/2023/11/22/xw9p8n/contain-360-1000-max-mns-sp-758-dscf5726-m.webp)
Światłoformy słońca I
około 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
„Kolineacja II” z 1969 roku Stefana Krygiera to jedna z prac cyklu, podczas którego artysta konsekwentnie rozwijał w swojej twórczości problematykę formy, a także przestrzeni i komunikacji treści dzieła. Kolineacje, termin zapożyczony z geometrii, przywołując słowa autora to przekształcenia abstrakcyjnych form w różnych punktach przestrzeni leżących na liniach prostych oraz rozprzestrzenianie się tych form w określonych strefach. Kolejnym cyklem dotyczącym tego zagadnienia były „Konflikty”, eksplorujące wzajemne oddziaływanie na siebie kształtów i kolorów, jako rezultatu przekształceń. Obie serie doprowadziły artystę do stworzenia „Ośrodka kondensacji formy”, czyli zbioru kształtów o określonym charakterze w otwartej przestrzeni. Rozmieszczane w różnych konfiguracjach przez autora oraz publiczność tworzyły układ otwartej wyobraźni i swobodnej gry. Kolineacje, konflikty i ośrodek kondensacji formy Krygier nazywał elementami swoich dociekań, których realizacje w formie malarstwa, reliefów i rzeźb przestrzennych były konsekwencją ewolucji formy użytych kształtów i rozwiązań kolorystycznych.
Stefan Krygier realizował również projekty architektoniczne i urbanistyczne. Będąc absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi oraz Politechniki Warszawskiej, umiejętnie łączył artystyczne i techniczne aspekty widzenia i kreowania przestrzeni w obrazach. Studiował pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego – autora słynnego dzieła „Teoria widzenia”, który był jego autorytetem i bliskim przyjacielem. Dla obu artystów sztuka, jej pojmowanie i uprawianie była, używając słów historyczki i krytyczki sztuki dr Bożeny Kowalskiej wytworem dociekań intelektualnych.
Krygier, wzorem swego mistrza, eksplorował problemem świadomości wzrokowej podkreślając rolę wyobraźni w wizualnej percepcji dzieł sztuki. Dążył do stworzenia dzieła które, jak mówił, byłoby emanacją przestrzeni.
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 74.5 cm, szerokość: 39.2 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika mieszana, techniki malarskie, instalacja
Tworzywo / materiał
tworzywo sztuczne, emalia nitrocelulozowa, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Stanek Zdzisław
około 1970
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Romańczuk, Zbigniew
2013
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.