
2/3 talara (gulden)
1706
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Josef Hoeffler uczył się początkowo w warsztacie snycerki artystycznej. Wyjazd do Paryża umożliwił mu konfrontację z arcydziełami sztuki użytkowej w pałacu wersalskim, zwłaszcza z twórczością Auguste’a Rodina. Kontakt z dziełami tego rzeźbiarza skłonił Hoefflera do dalszego kształcenia się w Królewskiej Okręgowej Szkole Rzemiosła Budowlanego w rodzinnym Kaiserslautern. Uczęszczał do niej zaledwie przez rok, po czym immatrykulował się na dwa semestry u Wilhelma von Rümanna w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1905 roku artysta zadebiutował podczas Palatyńskiej Wystawy Rzemiosła i Przemysłu, po czym przeprowadził się do Hamburga. Utrzymywał się dzięki zleceniom snycerskim, sztuce poświęcając jedynie wolne wieczory i niedziele. W 1907 roku, podczas wystawy Secesji Monachijskiej, Hoeffler pokazał gipsową figurę nagiego, przykucniętego chłopca oraz drewnianą główkę chłopięcą i Portret młodego mężczyzny. Ta ostatnia praca otworzyła twórcy drzwi do ważnych kolekcji państwowych i prywatnych. Wyciosana z lipowego drewna fizjonomia – o pociągłych rysach, wyraźnie zaznaczonych ustach, pustych oczodołach, dużych uszach i łysej czaszce, osadzona na długiej, smukłej szyi – przypominała współczesnym rzeźbę staroegipską, portrety japońskich mnichów lub statuy Donatella dla kampanili florenckiej katedry. Secesyjna płynność linii i jasna kolorystyka surowego materiału kontrastowała ze stereometrią cokołu pokrytego czarnym, połyskującym lakierem. W 1909 roku Hoeffler wykonał portret swojego kilkuletniego syna, znajdujący się w kolekcji szczecińskiej. Mimo oczywistego dziś związku ze stylistyką i dekadencką, autorefleksyjną tematyką przełomu XIX/XX wieku, te wykonywane bez szkiców przygotowawczych dzieła chwalono za niezależność od wszelkich mód i wierność naturze oraz monumentalizm osiągany jedynie za pomocą modelunku. Większość rzeźb miała w istocie drobne rozmiary.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 24.5 cm, szerokość: 10.3 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba
Technika
rzeźbiona
Tworzywo / materiał
drewno mahoniowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Memmies, Johann
1706
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.