![MNS/Szt/1164 Portret Adama Rubacha - ujęcie z przodu; Portret mężczyzny w ujęciu do kolan w dworskim stroju z czarnej tkaniny z koronkowymi mankietami i kołnierzem, z jedną ręką wspartą na biodrze, a drugą na rękojeści rapiera.
Mężczyzna w sile wieku, z rudą brodą i wąsami ukazany został w ujęciu do kolan, z jedną ręką wspartą na biodrze, a drugą na rękojeści rapiera. Odziany jest w strój charakterystyczny dla dworskiej mody lat 20. i 30. XVII w. – obcisły wams z szeroką, wieloczęściową baskiną oraz podkreślające biodra bufiaste spodnie. Ubiór wykonany z czarnej tkaniny z floralnym wzorem zdobiony jest pasmanteryjnymi taśmami i guzami w tym samym kolorze. Szeroki wykładany kołnierz oraz mankiety wykończone są białą koronką igłową typu reticella. Na czerni kaftana efektownie prezentuje się potrójny złoty łańcuch o splocie pancerzowym, z medalionem portretowym w biżuteryjnej oprawie, a także złote okucia pasa i pendentu podtrzymującego rapier. Na lewej dłoni widoczne są pierścienie: na kciuku – duży sygnet w ośmiobocznej oprawie, a na palcu wskazującym – pierścień z płaskim, opalizującym, ośmiobocznym kamieniem oraz dwie obrączki.
Mężczyzna został sportretowany na tle złocistej, malowniczo udrapowanej tkaniny, obszytej szeroką złotą koronką z chwostami. Po lewej stronie widoczny jest fragment kwadratowego stołu przykrytego czerwoną tkaniną w proste złote wzory. Przy prawej krawędzi obrazu, w górnej części widnieje herb Rubachów z trzema trójlistnymi roślinami na niebieskim tle i trzema złotymi kłosami w klejnocie; przy nim inicjały: „A” po lewej stronie, „R.D.” po prawej.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/6p0mmq/contain-360-1000-max-mns-szt-1164-diga6932-m.jpg)
Portret Adama Rubacha
1634
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe
Portret ukazuje przedstawicielkę pomorskich elit Annę Marię Rubach (1597–1631). Jej matką była Engel z arystokratycznego rodu von Raminów (1576–1647), a ojcem doktor medycyny Nikolaus Schultz (1564–1617). Jako książęcy lekarz przyboczny Anny Marii Brandenburskiej (1567–1618), rezydującej w Wolinie wdowy po księciu pomorskim Barnimie X (1549–1603), pełnił także zaszczytne funkcje członka kapituły Fundacji Mariackiej w Szczecinie i inspektora Pedagogium Książęcego.
W 1616 roku, w wieku 19 lat, Anna Maria Schultz została żoną Adama Rubacha, doktora medycyny i lekarza nadwornego książąt i księżnych z dynastii Gryfitów. Miała z nim troje dzieci, z których dwoje osiągnęło wiek dorosły.
Wizerunek Anny Marii Rubach to jedno z nielicznych znanych przedstawień osób z kręgu dworu książąt pomorskich. Jest interesujący ze względów kostiumologicznych, dając wgląd w modę pomorskich elit 2. ćwierci XVII wieku. Efektowne elementy stroju – kosztowne tkaniny, włoskie koronki igłowe typu reticella, haftowane rękawiczki, złote łańcuchy, bransolety i pierścienie – mają podkreślać przynależność do najwyższych kręgów społeczeństwa. Wyniosła, sztywna postawa, poważne spojrzenie, powściągliwość gestów portretowanej osoby, jak również draperia w tle i wsparcie dłoni na stoliku przykrytym czerwoną materią utrzymane są w konwencji reprezentacyjnego portretu dworskiego.
W zbiorach muzeum, pod numerem MNS/Szt/1164, znajduje się też portret męża Anny Marii Rubach – Adama Rubacha.
Monika Frankowska-Makała
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 110 cm, szerokość: 80 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1634
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1852
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna